Sarasen yhdessä ELY:n ja TE-palveluiden kanssa toteuttamissa Työelämän digitaidot -lyhytkoulutuksissa on kehitetty monipuolisesti osallistujien digitaitoja. Koulutukset ovat keränneet osallistujilta positiivista palautetta.
Toukokuussa aloitettuihin Sarasen TE-palveluiden asiakkaille tuottamiin digitaalisia valmiuksia kehittäviin koulutuksiin on osallistunut jo yli 200 henkilöä. Yhteensä Työelämän digitaidot -lyhytkoulutusten toteutuksia on tehty nyt kuusi, ja niitä on toteutettu Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa.
Saranen haluaa koulutuksilla olla mukana auttamassa osaajia ja organisaatioita uuteen nousuun. Kolmekymmentä päivää kestävän lyhytkoulutuksen tavoitteena on auttaa lomautettuja tai työttömiä työnhakijoita uudelleen työllistymisessä sekä oman työmarkkina-arvon nostamisessa.
“Digitaaliset taidot ovat tänä päivänä erittäin tärkeässä osassa kaikessa tekemisessä. Haluammekin tarjota osallistujillemme mahdollisuuden opiskella omalle uralle hyödyllisiä taitoja ja tukea heitä niin, että työelämään palatessaan heidän digitaaliset taitonsa ovat entistä paremmat”, kertoo Sarasen projektikoordinaattori Anne Kauppi.
Koulutuksen opetuksessa on huomioitu, että osallistujilla ei ole välttämättä aiempaa kokemusta digitaalisesta liiketoiminnasta. Koulutuskokonaisuuteen on sisältynyt esimerkiksi luentoja palvelumuotoilusta, henkilöbrändäämisestä ja ohjelmistokehityksestä. Lisäksi osallistujat ovat voineet hyödyntää Sarasen tarjoamaa työnhaun online-valmennusta ja päivystävän uravalmentajan palveluita.
Toteutuksessa ovat olleet mukana mm. Grow with Google, markkinointiviestintätoimisto Kuulu ja palvelumuotoilutoimisto Palvelupolkuja.
“Erityisen suosittuja ovat olleet Googlen sertifikaatit, joiden työstön on koulutuksen aikana aloittanut yli 70 prosenttia osallistujista”, summaa Kauppi.
“Vaikka kyse on kolmenkymmenen päivän intensiivisestä kokonaisuudesta, tavoitteenamme on ollut, että henkilöt hyötyvät opituista asioista vielä pitkään. On ollut hienoa nähdä, miten osallistujat ovat myös päässeet viemään opittuja taitoja heti käytäntöön! Koulutuskokonaisuuden päätteeksi osallistujat ovat esimerkiksi perustaneet yritystoimintansa tueksi blogin tai verkkokaupan tai alkaneet hyödyntää sosiaalista mediaa oman henkilöbrändin rakentamisessa”, jatkaa Kauppi.