aitoja-asiakaskohtaamisia-1-1
Tulevaisuuden osaamisen menestysreseptit:

Enemmän aitoja asiakaskohtaamisia

Millaista osaamista tarvitaan tulevaisuuden taloushallinnossa? Mihin ala on menossa?

Kolmiosainen blogisarjamme 'Tulevaisuuden osaamisen menestysreseptit' sukeltaa syvälle taloushallinnon tulevaisuuden tärkeimpiin teemoihin ja osaajamurroksen vaikutuksiin. 

Tässä osiossa pohdimme asiakaspalvelun merkitystä, tiiviiden asiakassuhteiden ylläpitoa ja näiden merkitystä tilitoimistojen liiketoimintaan ja arkeen. 

Aito asiakaskeskeisyys on tulevaisuuden taloushallinnon ytimessä

Taloushallinnon ammattilaisen paikka ei ole yksin toimistossa paperivuoren keskellä – ainakaan enää. Sarasen toimitusjohtaja Mirja Hosionaho sanoo, että taloushallinnon työtä tehdään nykyisin ensisijaisesti yhdessä asiakkaiden kanssa, konsulttikielellä asiakasrajapinnassa.

 

Karikatyyrikuva kirjanpitäjistä ja palkanlaskijoista on se, että he naputtelevat tietokoneella hirveä määrä mappeja selkänsä takana. Tässä täytyy tapahtua ajattelutavan muutos, sillä alalla on meneillään merkittävä murros.

 

Murroksella Hosionaho viittaa moneen samanaikaiseen trendiin. Teknologia, toisin sanoen tekoäly, koneoppiminen ja automaatio, hoitavat jatkuvasti kasvavissa määrin taloushallinnon alaan liittyviä mekaanisia rutiinitöitä, jotka aiemmin veivät paljon ammattilaisten aikaa. Samalla tulevaisuuden osaamistarpeet ovat muuttuneet: vaikka substanssiosaamista tarvitaan tietenkin edelleen, tulevaisuudessa tarve on aiempaa kokonaisvaltaisemmalle ja syvällisemmälle ammattitaidolle.

”Se synnyttää tarpeen uudenlaiselle asiakaspalvelulle ja näkemyksellisyydelle, jota asiakkaat odottavat ja josta he ovat valmiita maksamaan.”

Kone tarjoaa taloushallinnolle tärkeät numerot valmiina. Lisäarvoa tuo se, että ammattilainen saa numeroista aiempaa enemmän irti sekä voi jakaa tietoa ja näkemyksiä asiakkaille.

Ymmärrys parantaa asiakaskokemusta

Kun tietojärjestelmät hoitavat monia asioita automaattisesti, taloushallinnon rooli on siis entistä konsultatiivisempi. Hosionaho sanoo tämän tarkoittavan, että osaamisessa korostuvat järjestelmäosaamisen ja teknologian hyödyntämisen lisäksi analytiikka ja niin kutsutut "soft skillsit" eli vuorovaikutukseen ja ihmisten kohtaamiseen liittyvät taidot. Lisäksi taloushallinnossa on entistäkin paremmin ymmärrettävä asiakkaan toimialaa ja liiketoimintaa.

Siksi taloushallintoon tarvitaan myös töihin monenlaisia ihmisiä. Hosionaho sanoo, että esimerkiksi alanvaihtajalla voi olla taloushallinnossa paljon annettavaa, kun aiempi työkokemus on tuonut paljon ymmärrystä asiakasyrityksen toiminnan puitteista.

Hosionaho muistuttaa, että Suomessa yli 90 prosenttia yrityksistä on mikroyrityksiä. Siksi niillä ei ole eikä kannatakaan olla omia taloushallinnon osaajia, vaan palvelu ostetaan muualta.

”Yritykset keskittyvät nykyisin entistä enemmän ydinliiketoimintaansa ja luottavat erityisosaajiin muissa asioissa. Linkki on paljon vahvempi, kun taloushallinto osaa puhua yrityksen kanssa samaa kieltä.”

 

Ja nimenomaan puhua täytyy. Menestyvän taloushallinnon ammattilaisen erityisosaamista on juuri ennakoida asiakkaiden tilanteita ja tarjota niihin omaan ammattitaitoonsa perustuvia ratkaisuja. Hosionaho painottaakin ratkaisukeskeisen ja näkemyksellisen otteen merkitystä.

”On oltava kykyä ja rohkeutta tuoda pöytään ratkaisuehdotuksia jopa enemmän ja aiemmin kuin asiakas osaa niitä pyytää. Mitä on järkevää tehdä ja millaisiin lopputuloksiin ratkaisuehdotukset johtaisivat?”

Monia taitoja voi opetella

Vaatimusten monipuolistuessa taloushallinnon ammattilaisten rooli ei ole ainakaan helpottumassa, ja myös monet työnantajat ovat tunnistaneet uudenlaisen osaamisen tarpeen. Esimerkiksi Sarasen ja henkilöstöjohdon ja -ammattilaisten yhdistys HENRY ry:n viimevuotisen kyselyn perusteella tarvetta on esimerkiksi digi- ja data- sekä johtamis- ja asiakasosaamiselle. Asiakaskokemuksen merkitys liiketoiminnassa on vain kasvamassa, ja siksi asiakkaiden kohtaamisen merkitystä ei voi aliarvioida.

Hosionaho painottaakin, että edistyksellinen työyhteisö suhtautuu rekrytointiin avoimesti ja tunnistaa, kuinka laaja-alaisia työnkuvat nykyisin ovat.

”Oleellista on olla rohkea, ennakkoluuloton ja kiinnostunut perehtymään teknologiaan sekä asiakkaan toimintaympäristöön ja liiketoimintaan. Monia taitoja, myös vuorovaikutusta, voi kyllä opetella.”

Sarasen rekrytoivia koulutusohjelmia Hosionaho kehuu nopeiksi ja ketteriksi väyliksi kartuttaa järjestelmä- ja substanssiosaamista ja saada alalle asiantuntijoita, jotka tuovat lisäarvoa esimerkiksi toimiala- ja liiketoimintaymmärryksensä kautta. Hän kannustaa hyödyntämään mestari-kisällimalleja, jotta hiljainen perimätieto saadaan talteen ja hyötykäyttöön.

”Alalle on saatava houkuteltua erilaisia persoonia erilaisista taustoista. Jos perinteisessä tilitoimistossa on koko porukka samaa profiilia, se voi olla jopa kasvun este. Tarvitaan moninaisuutta ja erilaisuutta, ja sitä kautta syntyy vuorovaikutusta ja syvyyttä asiakassuhteisiin.”

netvisor-talent-lamp-icon

Etsittekö tulevaisuuden taloushallinnon talenttia?

Luo kasvulle tilaa ja rekrytoi kouluttamalla Netvisor Talent -ohjelman avulla

Lue lisää Netvisor Talentista

Yhteistyössä

netvisor-logo-horizontal-primary-saranen
saranen-logo-primary
ely-keskus-logo
te-logo
fec-logo-1