TietoEVRY Service Desk Academy -rekrytoivan koulutusohjelman kautta haetaan 15 uutta kykyä kasvamaan Service Desk Specialistin työtehtäviin TietoEVRYn uuteen Vaasan Service Desk -yksikköön. 90 päivän pituiseen ohjelmaan haetaan monentaustaisia tekijöitä, jotka ovat kiinnostuneet uudesta urasta IT-alalla.
Pohjoismaiden johtava digitaalisten palveluiden tarjoaja TietoEVRY lähtee kouluttamaan uusia IT-alan osaajia uuteen Service Desk -yksikköön Vaasaan. Osaajia koulutetaan Service Desk Academy -rekrytoivan koulutusohjelman avulla. Service Desk Academy toteutetaan yhteistyössä TietoEVRYn, Sarasen, ELY-keskuksen ja TE-palveluiden kanssa. Rekrytoiva koulutusohjelma tarjoaa sekä alanvaihtajille että uusille alan kyvyille mahdollisuuden päästä kasvamaan nopealla väylällä kasvualan asiantuntijatehtäviin.
Nopeasti työhön kiinni – asiantuntijakoulutus tukee uusia työtehtäviä
Rekrytoivassa koulutusohjelmassa osaaja pääsee kehittämään osaamistaan ja oppimaan taitoja, joita työnantajayritykseen tarvitaan. Ohjelman aikana osaaja osallistuu osaamisalan laadukkaaseen asiantuntijakoulutuskokonaisuuteen, ja samalla hän pääsee kehittämään osaamistaan käytännön työssä.
Huhtikuussa starttaava Service Desk Academy tähtää osallistujien työllistämiseen TietoEVRYlle vakituiseen työsuhteeseen koulutusohjelman päätteeksi. Koulutusohjelma kestää noin neljä kuukautta, ja tänä aikana ohjelmaan valitut osallistujat saavat uusia työtehtäviään varten valmistavaa huipputason koulutusta ja alan viimeisimmät tiedot ja taidot.
Koulutukseen kuuluu noin 20-25 koulutuspäivää, joiden aihealueina ovat mm. M365, Windows 10, tekninen toimintaympäristö, tietoturva sekä asiakaspalvelu ja vuorovaikutustaidot. Lisäksi osallistujat saavat tukea kehittymisessään kohti Service Desk Specialistin roolia.
Koulutuksen toteutuksesta ja esivalinnasta vastaavan Sarasen Project Manager Heidi Huhtala, kenelle rekrytoiva ohjelma sopii ja millaisella taustalla Service Desk Academy kannattaa hakea?
”Ohjelman kautta osaaja voi suunnata uusiin IT-alan tehtäviin hyvin monenlaisella taustalla. Ennen kaikkea ohjelmaan hakijalla pitäisi olla uteliaisuutta ja motivaatiota kehittyä Service Desk Specialistin työtehtäviin. Hakijalla voi olla aiempaa taustaa IT-alalta, mutta mukaan voi hakea myös alanvaihtajana ja ihan uutena tekijänä – myös IT-alan harrastuneisuus voi hyvin riittää. Hakuvaiheessa ei tarvitse olla valmis osaaja, vaan ohjelman tarkoitus on auttaa osallistujaa kasvamaan uuteen työhön”, Huhtala kertoo.
Saranen on Suomen johtava rekrytointikoulutus- ja urapalveluyritys, ja Saranen toteuttaa kumppaneidensa kanssa vuosittain yli 40 erilaista rekrytoivaa koulutusohjelmaa ympäri Suomea IT:n, myynnin ja markkinoinnin sekä taloushallinnon toimialoilla. Viime vuoden aikana ohjelmien kautta yli 600 osaajaa pääsi uusiin tehtäviin. Keskimäärin 85 % osallistujista työllistyy ohjelman päätteeksi yrityksiin.
"Koulutusohjelman aikana osallistujalla on mahdollisuus kasvaa uuteen rooliinsa rauhassa."
Heidi Huhtala, Project Manager, Saranen
”Rekrytoiva koulutusohjelma on erinomainen tapa saada jalkaa työpaikan oven väliin. Ohjelmia järjestetään, koska valmiita tekijöitä ei ole saatavilla ja yrityksissä on tarve kehittää uusia tekijöitä tehtäviin. Koulutusohjelman aikana osallistujalla on mahdollisuus kasvaa uuteen rooliinsa rauhassa”, Huhtala kuvailee.
Service Desk Specialistin työssä korostuvat ongelmanratkaisutaidot ja asiakaspalvelu
TietoEVRYn Vaasan uudessa Service Desk -yksikössä on tarjolla tuleville osaajille mielenkiintoisia ja vaihtelevia työtehtäviä. Service Desk Specialistin työssä ongelmanratkaisutaidot ovat keskiössä ja työhön liittyy teknisen puolen lisäksi myös vahvasti asiakaspalvelu.
TietoEVRYn Manager Aron Leppäviita, millaista osaamista Service Desk Specialistin työssä tarvitaan?
”Työtehtävät ovat pääosin asiakkaiden palvelupyyntöjen vastaanottamista eri infokanavien kautta, niiden kirjaamista sekä ratkaisemista tai edelleen ohjaamista. Työssä tarvitaan ongelmanratkaisukykyä, asiakaspalvelutaitoa, kohtuullisia tietokoneen käyttämiseen liittyviä taitoja ja kokonaisuuksien hahmottamista,” Leppäviita kuvailee tehtäviä.Millaisia tekijöitä etsitte Service Desk Specialisteiksi?
”Ohjelmaan etsitään ihan tavallisia ihmisiä, joilla on asenne kohdallaan. Voi esimerkiksi löytyä teknistä taustaa tai asiakaspalvelutaustaa aiemmista työtehtävistä, mutta kokematonkin pärjää – mikäli löytyy motivaatiota kasvaa tähän rooliin. Tehtäviin saa ohjelmassa erinomaisen koulutuksen, ja sen lisäksi uusissa työtehtävissäsi tukena on asiantunteva ja kannustava TietoEVRY:n työyhteisö. Iso talo tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia niille, joilla on kykyä ja motivaatiota edetä urallaan,” Leppäviita sanoo.
"Ohjelmaan etsitään ihan tavallisia ihmisiä, joilla on asenne kohdallaan."
Aron Leppäviita, Manager, TietoEVRY
TietoEVRY Service Desk Academy -rekrytoiva koulutusohjelma on työvoimakoulutusta, joka järjestetään yhteistyössä TietoEVRYn, Sarasen, ELY-keskuksen sekä TE-palveluiden kanssa. Ohjelmaan voi hakea mukaan työttömät ja työttömyysuhanalaiset työnhakijat ja määräaikaisessa työsuhteessa olevat.
Ohjelman hakijainfotilaisuus järjestettiin Facebook-livessä 18.3. Tapahtuman tallenteen voi katsoa täältä.