Ifin konttorissa Turussa on kova kiire ja tohina, eikä se ole mikään ihme: Kupittaalla sijaitseva flagship-rakennus toimii työpaikkana noin tuhannelle työntekijälle. Kuluneen kevään aikana tähän kasvavaan joukkoon liittyi 13 uutta asiakasneuvojaa Sarasen rekrytoivan koulutusohjelman kautta. Työllistymisprosentti oli täysi 100 – kaikki koulutusohjelman suorittaneet saivat ohjelman päätöspäivänä myös vakituiset työsopimukset.
Saranen on toteuttanut yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden kanssa alle vuoden sisällä jo kolme rekrytointiohjelmaa Ifille, yhden Espooseen ja kaksi Turkuun. Edellinen 12-henkinen tiimi aloitti rekrytointiohjelmassa lokakuussa, ja nyt työsopimuksensa allekirjoittanut tiimi aloitti koulutuksen tammikuussa. Turkuun on rekrytoitu kahteen tiimiin yhteensä 25 uutta henkilöä pelkästään tämän kevään aikana.
”If on vetovoimainen työnantaja, avoimia työpaikkojamme saattaa hakea parisataa ihmistä”, kertoo tiimiesimies Jukka Mäkinen. Turussa on Ifin suurin toimipiste, ja suurin osa rekrytoinneista tehdäänkin Turkuun. Kolmen edellisen vuoden aikana toimintaa on kasvatettu paljon, ja pelkästään asiakaspalvelussa työskentelee 300 henkilöä. Suuresta henkilöstöstä huolimatta jokaisen työntekijän yksilöllisyyttä huomioidaan oppimisessa. Yksi oppii näkemällä, toinen tekemällä, ja eri tahteihin. Tärkeintä on, että oppimista tapahtuu.
Monenlaiset taustat ovat rikkaus
”Asiakaspalvelu on toimintamme ytimessä, emmekä halua ulkoistaa sitä”, sanoo HR Partner Sanna Särkinen. ”Henkilöstönkin täytyy olla toiminnan ytimessä ja vastata asiakasprofiileita. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakaspalvelussa täytyy työskennellä monen ikäisiä henkilöitä. Siitä syntyy myös parempi asiakaskokemus.”
”Asiakaspalvelutyöntekijöiden keski-ikä on hieman nuorempi kuin talossa muutoin”, kertoo Särkinen. ”Rekrykoulutusten myötä olemme saaneet joukkoomme myös kokeneempaa henkilöstöä, jonka elämänkokemus rikastuttaa työtä.”
Toive mahdollisimman monipuolisista lähtötilanteista toteutui. Osallistujien koulutustaustoista löytyi muun muassa kokki, sähköasentaja ja visualisti, osa palasi työelämään äitiyslomalta ja osa vasta aloittelee työuraansa, ja osa haluaa uransa loppupuolelle vielä mielenkiintoisia uusia haasteita.
Ifin toisena toiveena oli saada asiakasneuvojiksi vuorovaikutustaitoisia ja hyvällä palveluasenteella varustettuja henkilöitä, joilla on oppimishenkinen asenne. Tärkeintä ei ollut se, oliko koulutettavilla kokemusta puhelintyöstä tai vakuutusalasta, sillä kaiken voi halutessaan oppia asiantuntevan koulutuksen avulla. Osallistujat saivat kattavan koulutuksen sekä asiakastyöhön että vakuutusalaan.
”Löysimme todella hyvän tiimin Sarasen Janette Uusitalon avulla. Yhteistyö toimi saumattomasti ja olemme todella tyytyväisiä sekä rekrytoituihin henkilöihin että Sarasen toimintaan”, Mäkinen ja Särkinen kiittelevät.
Ryhmähenki vahvistuu koulutuspäivissä
Päätöspäivän ohjelmaan kuuluu olennaisena osana myös osallistujien fiilisten läpikäynti ja palautteen anto. Viiden kuukauden aikana porukka on jo hitsautunut tiiviisti yhteen ja nauru raikaa, kun muistellaan koulutusohjelman alkupäiviä. Porukan tsemppariksi äänestettiin Henna Merilä.
”En mä oikein osaa sanoa, miksi muut valitsivat juuri minut tsemppariksi. Kaikkihan me täällä toisiamme kannustetaan”, Merilä miettii. ”Mutta mä oon aina menossa rohkeasti eteenpäin ja huolettomasti rohkaisen kaikkia muitakin, että hienosti se menee.”
Hyvä ryhmähenki ja toisten kannustaminen välittyy aidosti porukan ulkopuolisellekin. Montaakaan sekuntia ei ehdi olla hiljaista, kun huone raikuu taas naurusta ja sisäpiirin vitsit lentelevät. Mistä yhteishenki on oikein ehtinyt muodostua kiireisten puhelimessa vietettyjen työpäivien keskellä? Vastaus tulee ryhmältä yksimielisesti:
”Koulutuspäivät ovat tuoneet meitä lähemmäs toisiamme ja vahvistaneet ryhmähenkeä. Ja on meidät kyllä loistavaa silmää käyttäen valittukin, miten voikin kaikkien kemiat osua näin hyvin yhteen!”