Tiedon määrä maailmassa kasvaa räjähdysmäisesti. Yritykset tallentavat tietoa, mutta siitä kumpuavat mahdollisuudet eivät välttämättä ole kristallinkirkkaat. Tiedon hyödyntäminen on kuitenkin yhä halvempaa ja nopeampaa. Parhaimmillaan analytiikka maksimoi tuotot ja säästöt.
Ala on uusi, mutta isot toimijat perustavat tiheällä tahdilla sisäisiä osastoja kerätäkseen ja pureskellakseen datansa liiketoiminnan päätöksenteon tukemiseksi. Rinnalla pienemmät toimijat palvelevat ketterästi hypeen heränneitä, ja auttavat tuomaan saatavilla olevasta tiedosta olennaisen päivänvaloon.
Analytiikassa pähkittävät ongelmat tulevat liiketoiminnasta
Miksi emme myy tällä alueella, vaikka toisella menestymme? Kuinka segmentoimme ostajiamme? Mitä tietoa voimme ostaa ja mitä myydä? Miten pilvipalveluiden voimakas tuleminen vaikuttaa liiketoimintaan? Millaisia ovat tietosuojakysymykset datan louhinnassa? Missä voimme optimoida ja saavuttaa säästöjä?
Asiakasyritys ei välttämättä tiedä millaista tietoa heidän pitäisi kerätä saadakseen vastauksen tarvitsemiinsa kysymyksiin. Joskus tilanne on toisinpäin, ja ei tiedetä mihin kysymyksiin kerätty data voi tuoda uutta näkemystä. Toisaalta ongelmana voi olla myös se, että tieto lisääntyy eksponentiaalisesti, mutta sen varastoinnille ja nopealle hyödyntämiselle pitää tehdä jotain – ja mielellään jo tänään.
Analytiikan osaajista on pula työmarkkinoilla
Analytiikka on trendikästä - jopa seksikästä. Nopealla suosiolla on nopea näkyvyys alan työllistävyydessä. Kokeneet osaajat revitään kilpailijoiden käsistä. Valmiita osaajia ei löydy helpolla, joten yritykset mielellään kasvattavat myös itse opeilleen ja tavoilleen joko vastavalmistuneita, tai jo muussa liiketoiminnassa mukana olleita osaajia. Juuri nyt on analytiikan aika, mikäli mielii mukaan alan kärkikahinoihin!
Yritykset etsivät tekijöitä esimerkiksi IT-, kaupallisilta tai insinöörialoilta. Teknologiaymmärrys yhdistettynä matemaattiseen tai markkinoinnin osaamiseen ovat kovaa valuuttaa. Kyky palvella sisäisiä ja ulkoisia asiakkaita, sekä ehdottaa näkemyksellisiä ratkaisuja, ovat erittäin kysyttyjä ominaisuuksia alalle aikovilta. Motivaatiolla ja aidolla innostumisella tiedosta ja sen hyödyntämisestä pääsee jo pitkälle!
Haluatko sinäkin mukaan analytiikan kiehtovaan maailmaan?
Alan yritykset kaipaavat kipeästi ongelmanratkaisutaitojasi ja analyyttistä mieltäsi – sekä haluasi kehittyä analytiikan guruksi. AnalyticsPro –rekrytoiva koulutusohjelma pyrkii vastaamaan yritysten tarpeeseen kasvattaa lisää kovasti kaivattuja osaajia.