Helsingin Sanomien artikkelissa ”Kokenut rekrytoija luottaa ensivaikutelmaan työnhakijasta” (27.4.2014) käsiteltiin aihetta, joka on ollut myös itselleni ajankohtainen kuluneen kevään aikana. Tutkin pro gradu-tutkielmassani rekrytoijien kokemuksia ensivaikutelmasta.
Ensivaikutelmaan vaikuttavat niin verbaalinen viestintä (sanat) kuin myös non-verbaalinen viestintä (eleet, ilmeet, olemus). Ensivaikutelma muodostuu kontaktin alussa ja melko nopeasti. On kuitenkin mahdollista, että ennen kuin välttämättä ehdit sanoa sanaakaan haastattelutilanteen alussa, on rekrytoijalla sinusta jo jokin mielikuva. Aika jännää, eikö?
Kiinnitä huomiota ensivaikutelmaan rekrytointiprosessissa
1. Hakemus. Huolellisesti täytetty, asiallinen ja mielenkiintoinen hakemus luo hyvän ensivaikutelman. Kerro, kuka olet ja miksi juuri sinut tulee ottaa prosessiin mukaan. Osaaminen käy ilmi CV:stä, mutta persoonaa ja luonnetta on hyvä valottaa. Älä jätä tätä sen varaan, että voit haastattelussa kertoa työn kannalta olennaisia yksityiskohtia itsestäsi. Huonosti täytetyllä hakemuksella prosessi saattaa päättyä jo ennen tätä.
2. Puhelinkeskustelu. Mikäli rekrytoija soittaa sinulle ja suorittaa puhelinhaastattelua, niin kiinnitä huomiota selkeään puhelinääneen ja osoita aitoa kiinnostusta paikkaa kohtaan. Muista, että hymy kuuluu puhelimen läpi.
3. Haastattelu. Saavu paikalle ajallaan, pukeudu asiallisesti, muista hyvät käytöstavat. Perusjuttuja? Mutta ne toimivat. Valmistautunut asenne näkyy.
4. Suosittelijat. Referenssien tarkastaminen on yleistä ja se onkin työnhakijalle mahdollisuus osoittaa työskentelytapojansa aikaisemmista työpaikoista. Selvitä siis suosittelijatiedot etukäteen. Mikäli sinulla ei ole vielä suosittelijoita työelämästä, voit kysyä suosittelijatietoja esimerkiksi opettajaltasi, valmentajaltasi tai muulta ohjaajaltasi vapaa-ajan harrastuksista.
5. Ole oma itsesi. Tämä on ehkä yksi tärkeimmistä jutuista. Rekrytoijat ovat harjaantuneita haastattelutilanteisiin ja ennen pitkään on mahdollista nähdä ensivaikutelman taakse.
Lopuksi haluan kannustaa ja rohkaista sinua työnhakijana myös pohtimaan ensivaikutelmaa toisinpäin. Minkälaisen kuvan sinä sait yrityksestä? Viestikö työpaikkailmoitus sellaisia arvoja, joita sinä arvostat työpaikassa? Minkälainen fiilis sinulla jäi haastattelusta ja rekrytoijasta? Rekrytoinnin tarkoituksena on löytää soveltuvin henkilö työtehtävään ja organisaatioon, joten myös työnhakijana kannattaa miettiä minkälaisen ensivaikutelman yritys sinulle antaa.
Julkaistu alunperin barona.fi