10.02.2020 — Rekrytointi

Osaatko laatia houkuttelevan työpaikkailmoituksen?

Kirjoittaja
Saranen Consulting

Olette saaneet mahdollisuuden rekrytoida uutta osaamista yritykseenne. Loistojuttu! Mutta mistä lähteä liikkeelle? Koko rekrytointiprosessi ja työpaikkailmoituksen laadinta kannattaa aloittaa selkiyttämällä perusasiat: mitä hakijalta toivotaan ja millaisen mielikuvan haluatte yrityksestänne luoda? Onnistunut työpaikkailmoitus houkuttelee juuri oikeanlaisia hakijoita sekä markkinoi koko yritystänne.

Unohda kliseet ja ole rehellinen

Haettavan paikan tehtävänkuva kannattaa kirjoittaa mahdollisimman selkeästi ja konkreettisesti. Mitä osaamisia ja taitoja uudelta työntekijältä odotetaan? Älä kaunistele, vaan ole avoin työn sisältämistä tehtävistä.

Nälkäistä ja ketterää vastavalmistunutta can do -asenteella on turha etsiä. Ympäripyöreät termit ja kliseet eivät kerro kenellekään mitään ja pahimmillaan ne luovat epäselvän mielikuvan työn sisällöstä.

Erinomainen tapa avata tehtävänkuvaa on kuvailla lyhyesti tyypillisen työpäivän kulku. Keino on vanha, mutta kokemuksen perusteella hyväksi havaittu tapa! Kuvaukseen kannattaa sisällyttää myös tietoa tiimistä ja työskentelyolosuhteista, jotta hakijalle muodostuu kokonaisvaltainen kuva paikan vaatimuksista ja luonteesta.

Konkreettista työpaikkailmoitusta lukiessaan hakija voi pohtia roolia tarkemmalla tasolla ja tunnustella, sopisiko hän siihen. Kun työntekijä pääsee sovittamaan itseään mielikuvissaan rooliin, säästyy teidän molempien aikaa.

Karsi turha tieto pois

Työpaikkailmoitukseen kannattaa ehdottomasti lisätä tietoa yrityksen kulttuurista. Millainen työilmapiiri teillä on ja millainen hakija sopisi teidän tiimiinne? Mitä enemmän konkretiaa kuvaukseen sisältyy, sitä parempi. Myös palkkauksen suhteen on suositeltavaa noudattaa avointa linjaa. Palkkaukseen luonnollisesti vaikuttaa hakijan työkokemus ja osaaminen, mutta voitte kertoa palkan haarukkana. Se avaa riittävän tarkalla tasolla sen, mitä olette valmiit maksamaan oikealle osaajalle.  

Sen sijaan kaikki se tieto, joka hakijan on helppo löytää verkkosivuiltanne, kannattaa suosiolla jättää pois. Liikevaihto, työntekijämäärä tai vaikkapa sivukonttoreiden määrän kertomiseen kannattaa suhtautua kriittisesti – onko tieto aidosti relevanttia kertoa työpaikkailmoituksessa?

Kun ympäripyöreät kliseet avaa konkretiaksi, ollaan jo pitkällä houkuttelevan työpaikkailmoituksen loihtimisessa. Muista sanoittaa myös se, miksi juuri teillä on kiva olla töissä.

Houkuttelevan työpaikkailmoituksen malli

Kaipaatko selkeän ja houkuttelevan työpaikkailmoituksen mallia? Lataa pikaoppaamme puhuttelevan työpaikkailmoituksen loihtimiseen ja selätä työpaikkailmoituksien kliseet. Oppaan ladattuasi olet jo matkalla houkuttelevan työpaikkailmoituksen loihtimiseen!

Lataa miniopas

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

09.04.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys apuun muutosneuvotteluissa

Sanalla muutosneuvottelut – ja sen edeltäjällä, yhteistoiminta- eli yt-neuvotteluilla – on karu kaiku. Vaikka neuvotteluita voidaan käydä monenlaisissa...

Lue lisää
28.03.2024 — Uutinen

Tiedote: Mirja Hosionaho aloittaa Sarasen toimitusjohtajana 1.4.2024

Sarasen toimitusjohtajana toiminut Janne Lindfors siirtyy Oppiminen ja Hyvinvointi – liiketoiminta-alueen vetäjäksi Baronalle. Sarasen toimitusjohtajana...

Lue lisää
19.03.2024 — Organisaation muutostilanteet

Älä unohda itseäsi, esihenkilö!

Muutosneuvottelut ovat raskaita prosesseja koko työyhteisölle – myös esihenkilöille. Vaikeassa tilanteessa kaikki menee harvoin nappiin, ja esihenkilöiden...

Lue lisää