Termit "asioiden internet" (IoT, Internet of Things) tai "teollinen internet" (ja Internet of Everything) tulevat vastaan nyt kaikkialla. Myönnän, että itsekin sorrun paasaamaan niistä tavalla tai toisella. Näillä termeillä voidaan puhujasta riippuen tarkoittaa erilaisia asioita. Tuntuukin, että jokainen puhuja käyttää termejä omassa kontekstissaan ja usein teknologiapainotteisesti. Yhdestä asiasta ollaan kuitenkin samaa mieltä puhujasta riippumatta: IoT on tätä päivää ja ilmiön ympärille muodostuva kokonaisuus - toimintojen ja toimijoiden ekosysteemi - mahdollistaa aivan uudenlaista liiketoimintaa.
Palvelu ratkaisee
Teknologioiden halventuminen ja käytettävyys toimivat mahdollistajina. Teknisessä mielessä IoT tuo periaatteessa vähemmän uutta palettiin - kyse on enemmänkin uusista käyttötavoista. Keskustelu pitäisikin siirtää siihen, mitä teollisella internetillä tavoitellaan? Olkoon sitten kyse kuluttajasta tai isosta teollisuusorganisaatiosta, niin uudet palvelut ratkaisevat. Harvemmat ostavat aktiivisuusrannekkeen parhaiden komponenttien takia, vaan useammin sen vuoksi, että joku palveluntarjoaja tarjoaa parhaan tai helpoimman käyttökokemuksen.
Uutta liiketoimintaa hakevien yritysten tulee todistaa palveluillaan helppo käyttöönotto, palvelun laatu ja sen tuottama arvo. Omassa arjessani tämä näkyy päivittäin: käytän niitä palveluita, jotka yksinkertaistavat arkeani ja syvennyn niihin, jotka kiinnostavat eniten.
Yksinkertaistamisen taito
Kaikkeen ei ole aikaa. Työssäni motivaation antaa täysin samat asiat: haluan olla mukana toteuttamassa ratkaisuja asiakkailleni, jotta he voivat keskittyä täysillä omaan liiketoimintaansa. IoT:n pellin alla on paljon yksityiskohtia ja muuttujia, joiden joukosta on pystyttävä tunnistaman ne aidosti arvokkaat ja kannattavat osaset. Mutta yksinkertaistaminen onkin vasta taitolaji.
Pekka Jaarinen, HiQ Finland
Innokas ja asiaansauskova IoT:n suunnannäyttäjä