Nykyään termi 'henkilöbrändi' vilahtelee usein mediassa. Mitä se tarkoittaa ja mitä se on työnhakijan näkökulmasta?
Itsensä brändääminen voi kuulostaa ensikuulemalta turhamaiselta tai se liitetään vain julkisuudesta tunnettuihin henkilöihin. Nykyään sosiaalinen media nostaa esiin henkilöitä, jotka eivät välttämättä olisi nousseet esiin ennen digitaalisten verkostojen syntyä.
Henkilöbrändi on kuitenkin muutakin kuin julkisuuden tavoittelua. Niin kuin yritysbrändeilläkin, on henkilöbrändin rakentamisella tavoite luoda edullisia mielikuvia siitä, millaisena muut sinut näkevät. Työnhakijan kannalta tämä kiteytyy siihen, miten ulkopuoliset tarkkailijat, kuten potentiaalinen työnantaja, sinut näkevät – tai oikeammin – tulkitsevat.
Jos yritysbrändi haluaa vahvistaa brändiään, sen markkinointikoneisto varmistaa, että kaikki kommunikaatio vahvistaa mielikuvaa valituista myyntivalteista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi laadukkuus, kestävyys, hinta, design. Se myös varmistaa markkinoinnin keinoin, että oikea kohderyhmä kuulee heistä, kohtaa brändin markkinointiviestin ja päätyy tuotteen pariin.
Kun pohdit omaa henkilöbrändiäsi, mieti millaisen viestin sinä haluat työnhakijana itsestäsi välittää. Miten kuvaisit oman brändisi työntekijänä? Minkä asian haluat jäävän itsestäsi mieleen esimerkiksi työhaastattelussa tai muissa kohtaamisissa uusien ihmisten kanssa? Miten varmistat, että sinut löydetään ja huomataan, jotta brändisi voisi vahvistua.
Mikäli et ole työurasi aikana tehnyt markkinointia, voi itsensä brändäyksen pohtiminen, saati aktiivinen suunnittelu, tuntua kovinkin kaukaiselta. Tässä muutama käytännöllinen vinkki, mistä voit aloittaa.
1. Löydettävyys
Varmista, että olet löydettävissä. Työnhakijana LinkedIn on tärkeä, ellei tärkein, foorumisi. Pelkkä profiilin olemassaolo ei riitä. Tarkasta, että profiilissasi toistuu osaamistasi kuvaavat avainsanat, jotta löydyt rekrytoijan hauissa helpommin.
Myös erilaiset verkostoitumistapahtumat ovat oiva tapa tulla löydetyksi. Mene mukaan esimerkiksi omaan alaasi liittyviin tapahtumiin. Samalla, kun pidät itsesi ajan hermolla, voit kohdata uusia ihmisiä alallasi ja tehdä itseäsi tutuksi.
2. Sosiaalinen media brändisi viestintäkanavana
Katso LinkedIn-profiiliasi ulkoapäin. Onko siinä sellaisia elementtejä, mikä kiinnittää huomion? Kuvastaako se sitä mielikuvaa, minkä haluat itsestäsi välittää työntekijänä? Niin kuvalla kuin tekstillä on tässä iso merkitys. Sama koskee myös työnhakudokumenttejasi.
LinkedIn-profiilisi ja toimintasi siellä ovat olennainen osa henkilöbrändisi rakentumista. Kiinnitä siis huomiota jakamaasi sisältöön ja keskustelun sävyyn. Kärkäs kommentointi tai negatiivinen sävy sisällöissä, on se aiheellista tai ei, voi olla jollekin ensimmäinen kokemus sinusta. Näin ollen se saattaa rakentaa sinusta negatiivisen ihmisen mielikuvaa. Mikäli pohdit julkisissa sosiaalisen median kanavissa jotain epäkohtaa, mieti siis tarkkaan esitystapasi.
3. Brändikokemus
Ulkoinen habituksesi ja se miten itsesi esität ovat iso osa brändiäsi. Vertaa tätä esimerkiksi siihen, kun vierailet yrityksen tiloissa tai myymälässä. Jos tilat ovat sotkuiset tai yrityksen edustajat huonokäytöksisiä, millaisen mielikuvan se jättää sinulle – positiivisen vai negatiivisen?
Kohtaaminen on kokemus brändin kanssa, niin myös henkilöbrändin. Kun tapaat muita ihmisiä, esitätkö itsesi brändisi mukaisesti, eli niin, että välität sitä viestiä, jonka haluat itsestäsi työntekijänä antaa? On tärkeää, että viestintäsi elävässä elämässä (myös se miten olet ja miltä ulkoisesti näytät) on linjassa sen kanssa, mitä kerrot itsestäsi sosiaalisessa mediassa tai työhakemuksessasi. Ristiriitaisuudet voivat hämmentää ja jättää hajanaisen mielikuvan sinusta, joka voi vaikuttaa negatiivisesti vaikkapa rekrytointihaastattelussa. Rakenna siis eheä mielikuva (eli brändi) itsestäsi. Tässä muutama esimerkki:
- Hymyiletkö – välitätkö itsestäsi mielikuvaa iloisesta ja energisestä työyhteisön jäsenestä?
- Katsotko silmiin – välitätkö itsestäsi rehtiä ja itsevarmaa vaikutelmaa?
- Pukeudutko siististi – välitätkö itsestäsi yritystä tyylikkäästi edustavaa työntekijää?
- Kätteletkö vahvalla otteella – välitätkö itsestäsi vakaata ja itsevarmaa kuvaa?
- Osaatko kertoa osaamisestasi – tuotko itsestäsi esiin sen, millaista substanssiosaamista ja arvoa voit työntekijänä tarjota?
Henkilöbrändäys ei tarkoita sitä, että pitäisi näytellä jotain muuta kuin on. Oikeassa elämässä näyteltyjen hahmojen esiriput usein tippuvat kesken esityksen, joka taas johtaa brändin arvon romahtamiseen. Henkilöbrändäys on yksinkertaisuudessaan sitä, että tuo itsestään esiin niitä puolia, jotka kuvastavat parhaita puoliasi. Ole siis rohkea, mutta pelaa vahvuuksillasi.