24.09.2020 — Osaamisen uudistaminen

Neljä askelta kasvun johtamiseen etätyössä

Kirjoittaja
Saranen Consulting

Syyskuun Työelämää uudistamassa –webinaarisarjamme jaksossa keskusteltiin kasvujohtamisesta etätyön aikana. Keskustelemaan aiheesta saapui Googlen Jonna Toikka (Country Lead, Google Ads) ja tilaisuutta hostasi Sarasen Anu Ukonlinna.

Googlella on aina panostettu jatkuvaan oppimiseen ja innovointiin, ja etätyö ja -johtaminen ovat olleet yrityksessä arkipäivää jo ennen koronapandemiaa. Kuluvan vuoden aikana työskentely on siirtynyt entistä tiiviimmin kotitoimistoille.  Webinaarissamme Toikka kertoi johtamisperiaatteistaan ja keinoistaan synnyttää luottamusta ja yhteishenkeä etänä työskentelevien tiimin jäsenten välillä. Toikka antoi aamun aikana useita oppeja, miten johtaja voi varmistaa, että yrityksen uudistuminen ja kasvu mahdollistuvat myös etätyön aikakaudella.

Kokosimme keskustelun perusteella aamupäivän tärkeimmät neuvot.

1. Laita ensin perusasiat kuntoon  

Etätyöskentelyssä perusasioiden kuntoon laittaminen korostuu entisestään. Perusasioilla tarkoitetaan sitä, että välineet, kuten laitteet ja yhteydet, ovat kunnossa ja yritys tukee henkilöiden hyvinvointia myös kotitoimistolla. Perusedellytysten ollessa kunnossa johtaja voi keskittyä yksilölliseen huomioimiseen, motivointiin ja tavoitelähtöiseen johtamiseen.

Kun työt tehdään pääsääntöisesti eri paikoista – vaikkakin etäyhteyksiä ja videokokouksia hyödyntäen – jokaisen työntekijän on entistä tärkeämpää tietää omat tavoitteensa ja se, mitä heiltä odotetaan sekä mihin suuntaan yritys tai tiimi ovat menossa. Näin työn itsenäinen priorisointi helpottuu.

2. Luo kasvua uuden oppimisella  

Kyky oppia uutta on yksi kriittisimmistä kilpailutekijöistä, joka ratkaisee yrityksen menestymisen, sillä vain yksilöiden oppimisen kautta yritys kehittyy ja muuttuu. Uuden oppimiseen kannattaa kannustaa, mutta myös tehdä oppiminen helpoksi ja hauskaksi, jotta siitä jää positiivinen muistijälki.

Tavoitteellinen oppiminen antaa myös työntekijälle luvan käyttää aikaa oppimiseen, ja näin varmistetaan oppiminen ja vahvistetaan samalla oppimismotivaatiota. Etätyöskentelyn kannalta positiivista on, että digitaalisessa ympäristössä oppiminen on myös helppo aikatauluttaa sopivaan hetkeen.

3. Keskity viestintään 

Etätyöskentelyssä myös viestinnän rooli kasvaa, kun epävirallinen vuorovaikutus ja kasvokkaiset kohtaamiset vähenevät. Samalla niin virallisen kuin epävirallisenkin viestinnän merkitys korostuu.

Johtajalta vaaditaan hyvää vuorovaikutusta ja välittämistä, eli halua tutustua ihmisiin ja ymmärtää tarkemmin, mitä he tarvitsevat. Vuorovaikutuksen tulee olla entistäkin selkeämpää ja avoimempaa. Etätyöskentelyssä tämä tarkoittaa sitä, että mieluummin viestitään liikaa kuin liian vähän.

Kun päivittäisiä kohtaamisia on vähemmän, epävirallisia kohtaamisia ja vuorovaikutusta voi rakentaa esimerkiksi tiimin yhteisillä ryhmächateilla tai etäkahveilla. Palaverit kannattaa pitää videopalavereina, sillä ihmisten näkeminen tuo toiset lähemmäs etäisyydestä huolimatta.

4. Anna positiivista palautetta ja kannusta 

Jokainen meistä kaipaa nähdyksi ja kuulluksi tulemista, ja tämä korostuu entisestään etätyöskentelyssä. Palautteen antaminen ja positiivinen, henkilökohtainen kannustaminen nousevat etätyöskentelyssä suureen arvoon.

Etäjohtajana positiivista ja kannustavaa palautetta kannattaa antaa enemmän ja useammin, ja lisäksi on tärkeää nostaa jokaisen hyvät saavutukset esiin entistä näkyvämmin. Palautteenannon ja kannustamisen kautta hyvä fiilis ja työvire säilyvät, ja ihmiset tietävät tekevänsä oikeita asioita.

Samalla kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota energiatasojen säilyttämiseen ja työhyvinvointiin. Työpäivän aikana voi esimerkiksi kannustaa kollegoita ja tiimiläisiä kävelypalavereihin. Kävelypalaverit antavat syyn nousta työpisteeltä hetkeksi ja näin ajattelu lähtee taas käyntiin!

Haluatko kuulla lisää kasvun johtamisesta etätyön aikakaudella? Katso koko Työelämää uudistamassa –webinaarijakson tallenne täältä.

Haluatko lukea lisää psykologisen turvallisuuden rakentamisesta etätyössä? Lue blogiteksti täältä.

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

09.04.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys apuun muutosneuvotteluissa

Sanalla muutosneuvottelut – ja sen edeltäjällä, yhteistoiminta- eli yt-neuvotteluilla – on karu kaiku. Vaikka neuvotteluita voidaan käydä monenlaisissa...

Lue lisää
28.03.2024 — Uutinen

Tiedote: Mirja Hosionaho aloittaa Sarasen toimitusjohtajana 1.4.2024

Sarasen toimitusjohtajana toiminut Janne Lindfors siirtyy Oppiminen ja Hyvinvointi – liiketoiminta-alueen vetäjäksi Baronalle. Sarasen toimitusjohtajana...

Lue lisää
19.03.2024 — Organisaation muutostilanteet

Älä unohda itseäsi, esihenkilö!

Muutosneuvottelut ovat raskaita prosesseja koko työyhteisölle – myös esihenkilöille. Vaikeassa tilanteessa kaikki menee harvoin nappiin, ja esihenkilöiden...

Lue lisää