Oman osaamisen markkinoiminen, mistä siinä oikein on kysymys? Mielestäni asiaa ei kannata lähteä miettimään sanan ”markkinointi” kautta, jos se sanana saa kylmät väreet nousemaan selkärangassasi. Käytännössä oman osaamisen markkinoiminen tarkoittaa oman osaamisen tunnistamista, sanoittamista ja esiintuomista.
1. Ymmärrä, mitä osaat
Oletko koskaan listannut, mitä kaikkea osaat? Mielestäni on tärkeää aloittaa ottamalla pieni hetki ja pysähtyä miettimään, mitä kaikkia taitoja sinulla on. Listaa kaikki ne työelämän substanssitaidot, joita olet urasi aikana kerryttänyt. Ota huomioon myös pehmeät osaamisesi, eli mitkä ovat vahvuutesi työyhteisössä tai vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tuo rohkeasti esille näkemyksellisyytesi työelämään ja vaikkapa pitkän uran tuoma kokemus toimialan kehitykseen liittyen.
2. Ajan tasalla oleva CV
Kaiken perusta on hyvin kiteytetty ja ajan tasalla oleva ansioluettelo. Tuo siinä laajasti esille oma substanssiosaamisesi ja mieluusti räätälöitynä haettavan paikan mukaan. Listaa aiemmat työtehtäväsi sekä kiinnostavat projektit ansioluetteloosi. Muista myös lisätä harrastuneisuuden kautta hankittu osaaminen ja tietotaito mukaan. Itsekin sorrun joskus olemaan liian itsekriittinen, mutta älä turhaan tee niin. On tärkeää ymmärtää, että kaikki mitä olet urallasi tehnyt, on kasvattanut sinusta sen osaajan ja ihmisen, joka tällä hetkellä olet. Lopputuloksena on kattava, mutta hyvin tiivistetty kuvaus osaamisestasi.
3. Rekrytoijat eivät ole selvännäkijöitä
CV:ssä tulee esille osaamisesi, mutta se ei kerro rekrytoijalle, kuka olet. Sanoita muille se, mihin asioihin haluat keskittyä tai mitä asioita haluat tulevaisuudessa oppia. On tärkeää, että hakemuksessa tuot esiin oman motivaatiosi haettavaan paikkaan ja miten näet itsesi sopivan juuri kyseiseen rooliin. Motivaatiota osoitat esimerkiksi kertomalla, miksi kyseinen yritys kiinnostaa sinua tai miksi juuri nämä tehtävät ovat sydäntäsi lähellä tai mitä haluat roolissasi saada aikaan. Motivaatiotekijät ovat hyvin yksilöllisiä ja tehtäväkohtaisesti erilaisia. Tuo asiat esiin ilmoituksen tyylillä; eli jos ilmoituksen teksti on huumoripitoista ja rentoa – vastaa samaan tyyliin. Tiukkaan asiatekstiin on varmin vastata samalla mitalla.
4. Verkostoissa on voimaa
Osaatko hyödyntää verkostojasi ja erilaisia ammatillisia keskusteluja oman osaamisesi esiintuomisessa? Luontevin tapa oman osaamisen markkinoinnin aloittamiseen ovat erilaiset ammatilliset keskusteluryhmät niin työpaikalla kuin sosiaalisessa mediassa. Lähde vaikuttamaan ammatillisissa keskusteluissa ja tuo esille omaa tietouttasi. Verkostojen avulla pysyt mukana ajan ilmiöissä, kun seuraat keskusteluja ja saat uusia näkökulmia. Itse aloitin ihmiskokeilun ensin LinkedInissa peukuttamalla ja kommentoimalla muiden julkaisuja. Sen jälkeen jaoin artikkeleita – sitä teen edelleen paljon. Jakamisen voi aloittaa helposti esimerkiksi jonkin sanomalehden ajankohtaisia artikkeleita jakamalla. Lopulta uskaltauduin kirjoittamaan ensimmäisen oman päivitykseni. Muutaman kirjoituksen jälkeen kynnys julkaista poistuu – tai ainakin vähenee - ja keskustelusta tulee luonnollinen osa ammatillista työnkuvaa.
Osaaminen on jokaisen henkilökohtainen voimavara ja tärkeä pääoma. Osaaminen ja työelämä muuttuvat jatkuvasti, joten on erittäin tärkeää pitää omasta osaamisestaan huolta. Vaatimattomuus ei ole hyve, sillä hyvin tehdystä työstä saa suosiolla olla ylpeä. Muista juhlia myös muiden onnistumisia ja tuoda heitä esiin. Oman osaamisen markkinointi on siis osallistumista, jolle pitää antaa aikaa ja tehdä se huolella, positiivisella mielellä.
Ole ylpeä osaamisestasi!
Pia Koukkula on ratkaisukeskeinen uravalmentaja, jolle tärkeintä on tukea ja ohjata valmennettaviaan empaattisesti erilaisissa työelämän muutostilanteissa.