Myyntijohtajamme Paavo Saranen kävi kesällä kansainvälisessä Microsoft Inspire -konferenssissa. Paavo kirjoittaa, millaiset teemat konferenssissa puhuttivat ja mikä on lähitulevaisuudessa tärkeää:
Kesällä pääsin jälleen tapaamaan Microsoft-yhteisön jäseniä ja kumppaneita. Viisipäiväisessä Inspire-konferenssissa käsiteltiin muun muassa asiakascaseja, uusia teknologioita ja päästiin valitsemaan itselle sopivimmat useista sadoista koulutuksesta. Erittäin paljon Inspiressä puhutti kuitenkin jälleen tuttu aihe eli osaajapula. Keskustelua käytiin niin uusien osaajien kasvattamisesta kuin nykyhenkilöstön uudelleenkouluttamisesta.
Oli mielenkiintoista kuulla, miten erilaisia panostuksia globaalisti tehdään: analytiikkafirma Yhdysvalloissa oli laittanut pystyyn valtavan rekrytointikampanjan BI-asiantuntijoita ja -analyytikkoja etsiessään. Yritys oli rekrytoinut viisi henkilöä ja budjettina oli ollut vaatimattomasti 600 000 dollaria.
Meillä Suomessa ei tarvitse käyttää miljoonabudjetteja, jotta löydettäisiin hyviä tyyppejä työyhteisöön. Esimerkiksi työttömistä työnhakijoista löytyy huippuluokan osaajia, ja toisaalta nykyiset asiantuntijat pysyvät varmemmin firmassa, kun jatkokoulutusta tarjotaan aktiivisesti.
Microsoft-ekosysteemin tämän hetken suurimmat asiakascaset löytyvät digitalisaation mullistamilta toimialoilta. Tällä hetkellä käynnissä on pankkisektorin murros. Toimialaosaaminen on aina todella tärkeää siellä, missä muutos on käynnissä: IT-alan osaaminen ei siis pelkästään riitä, vaan tarvitaan myös osaamista juuri sieltä pankki- ja vakuutussektorilta. Näin saadaan laajempi ymmärrys siitä, mitä uusi teknologia voi tuoda millekin toimialalle lisää.
Toimialasta riippumatta yritysten kannattaa juuri nyt katsoa vähän laatikon ulkopuolelle. Jokaisella yrityksellä on vastuu uusien osaajien kouluttamisesta ja teknologiaosaamisen edistämisestä Suomessa. Uuden työvoiman kasvattaminen noviiseista Microsoft-teknologioiden asiantuntijoiksi on pitkäjänteistä työtä. Lyhyessä ajassa voi saada jo hyvän Azure- tai Dynamics365-osaajan, 2-5 vuoden sisällä heistä tulee jo alan huippuja.
Sellaiset ekosysteemit, joihin ei yhdessä panosteta, eivät kasva eikä niiden liiketoiminta kasva. Kyse ei siis ole vain yhden tai kahden yrityksen osaajapulan helpottamisesta. Kyse on ideoiden jakamisesta ja uusien osaajien kasvattamisesta koko yhteisöön ja ekosysteemiin.
Yksi tärkeimmistä asioista, mikä Inspiressä tuli esiin, on yhteisöllisyyden voimavara. Oli hienoa huomata, miten ideoita voi jakaa yhdessä toisten kanssa, vaikka paikalla on periaatteessa vain keskenään kilpailevia yrityksiä. Yritykset myyvät palveluita pitkälti samoille asiakkaille ja työskentelevät samojen tuotteiden parissa. Yhteinen päämäärä – ekosysteemin vahvistaminen – on kuitenkin kaikkien etu.
Kiinnostunut paikkaamaan osaajavajetta? Microsoft Akatemioiden hakuaika on taas käynnissä. Ota yhteyttä, jos teillekin tarvittaisiin uusi Azure- tai Dynamics365-asiantuntija.