Hakijoiden markkinat jylläävät. Timanttinen ja osaava henkilöstö on yritykselle sen suurin voimavara, mutta miten saada joukkoonsa parhaat tekijät ja persoonat, joiden kanssa työnteko sujuu mutkattomasti ja tuloksellisesti?
Yrityksen tunnistetut tarpeet ja huolellisesti suunniteltu strategia sekä selkeä, houkutteleva ja hakijalähtöinen viestintä ovat modernin rekrytoinnin kulmakiviä. Kilpailu parhaista tekijöistä on kovaa, eikä pelkkä työpaikkailmoituksen julkaiseminen enää riitä. Moni rekrytoija miettii, miten varmistaa, että aikaa vievä rekrytointiprosessi myös tuo tuloksia?
Kokosimme tärkeimmät viisi vinkkiä, jotka rekrytointiprosessissa kannattaa huomioida.
Viisi konkreettista vinkkiä rekrytoinnin tueksi
Eihän työpaikkailmoitus ole epäselvä tai liian laaja? Työpaikkailmoituksissa ei enää voi vain sanoa, mitä yritys etsii, vaan siitä tulee myös käydä ilmi, mitä yritys voi tarjota hakijalle ja miksi hänen kannattaisi kiinnostua yrityksestä. Laajasta ja laveasta työnhakuilmoituksesta ei myöskään yleensä ilmene, mitkä työtehtävät ovat työnkuvan kannalta kriittisiä ja mitkä asiat ovat toivottavaa osaamista. Lavealla hakuilmoituksella hakijoiden määrä voi olla todella kirjava ja laadultaan vaihteleva, kun monet päättävät vain kokeilla onneaan. Selkeällä työpaikkailmoituksella tavoitetaan juuri oikeat hakijat ja minimoidaan hakijamäärän läpikäynnistä syntyvää työaikaa.
Kaipaatko selkeän ja houkuttelevan työpaikkailmoituksen mallia? Lataa miniopas!
Onhan hakuprosessi sujuva? Hakijalähtöisyys ja hakijakokemus on modernin rekrytoinnin A ja O. Prosessin tulee olla riittävän kevyt ja kynnys hakemiselle matala. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, tai jos hakuprosessi on raskas ja sekava, monet potentiaaliset hakijat jättävät mitä todennäköisimmin hakemuksensa lähettämättä. Perinteisten työpaikkailmoitusten lisäksi rekrytoijan tulee myös itse aktiivisesti kartoittaa ja lähestyä mahdollisia tulevia työntekijöitä.
Muista, ettei rekrytointijärjestelmän uusiminen ole suora vastaus ongelmaan. Työvaiheita voidaan helpottaa automatisoinnin ja muiden teknisten järjestelmien avulla, jotka mahdollistavat muun muassa videohaastattelut ja persoonallisuustestit sekä hakijoiden suosittelijatietojen tarkastuksen. Hakusivun visuaalisuus ja/tai pelillistäminen eivät myöskään suoraan ratkaise itse ongelmaa, jos potentiaalisia hakijoita ei yksinkertaisesti tavoiteta. Vaikka rekrytointijärjestelmän tulee olla yrityksen kokoon nähden sopiva ja tarkoituksenmukainen – jotta sen avulla voidaan tehdä oikeat henkilövalinnat – uudistuminen kannattaa ennemmin aloittaa rekrytoinnin osaamisen uudistamisesta.
Olethan hyödyntänyt monikanavaisuutta? Kun kohderyhmät on määritelty, rekrytoijan tulee tunnistaa, missä kanavissa potentiaaliset uudet tekijät viettävät aikaa. Tavoittaako heidät kenties tapahtumista, erilaisista verkostoista, LinkedInistä tai muiden sosiaalisen median alustojen kautta? Ei myöskään sovi unohtaa vertaisalustoja, joissa esimerkiksi koodarit viettävät paljon aikaa ja julkaisevat omia tuotoksiaan.
Onhan kotipesä kunnossa? Ennen kuin hakija mahdollisesti lähettää hakemuksen, hän käy aina ensin tutustumassa yrityksen verkkosivustoon. On siis hyvä varmistaa, että sivustolta löytyy ajantasaista, selkeää ja kiinnostavaa tietoa. Hyviä case-esimerkkejä ja omien työntekijöiden haastatteluja ei tule enää kirjoittaa vain potentiaalisia asiakkaita varten, vaan myös potentiaalisia työnhakijoita varten. Tämän vuoksi jokaisen yrityksen on äärimmäisen tärkeä panostaa omaan työnantajamielikuvaan kaikessa tekemisessä, ei vain rekrytoinnin osa-alueella. Tyytyväinen ja sitoutunut henkilöstö viestinviejänä on usein parasta hakijamarkkinointia ja pitkäjänteistä työnantajamielikuvan rakentamista, mutta rekrytoijan täytyy osata valjastaa tämä voima käyttöönsä. Työntekijöitään kannattaakin rohkaista kertomaan omista kokemuksistaan sekä omille verkostoilleen että yrityksen kanavissa.
Jos työntekijän etsiminen tuntuu näistäkin vinkeistä huolimatta hankalalta, voit lukea lisää vinkkejä rekrytoinnin tueksi alla olevien linkkien kautta:
Lataa Rekrytoijan muistilista
Lataa Esimiehen rekrytointiopas
Tutustu palveluihimme.
Älä myöskään unohda rekrytoivan koulutusohjelman mahdollisuutta – rekrytoiva koulutusohjelma on yritykselle vaivaton tapa löytää motivoitunut ja tehtävän kannalta tuoreen osaamisen hallitseva osaaja sekä tutustua häneen rauhassa ennen työsuhteen solmimista.