Järjestimme henkilökunnallemme aivonystyröitä stimuloivan iltapäivän, ShipIt Dayn. Tuloksena syntyi aivan loistavia kehitysajatuksia!
Yhteistyökumppanimme Ambientia on järjestänyt henkilökunnalleen monta tuloksellista ShipIt Dayta. Lyhykäisyydessään jutun ydin on se, että henkilökunta saa rauhassa keskittyä pelkästään uusien tuotteiden, palveluiden tai toimintatapojen ideointiin 24 tunnin ajan. Halusimme Saranen Consultingissa viedä saman idean uusien toimintamallien ja palveluiden kehittämiseen, josta paras asiantuntemus löytyy luonnollisesti omalta henkilöstöltämme.
Väkemme oli ShipIt Daysta innoissaan, vaikka tosiasiassa kukaan ei tarkkaan vielä tiennyt mistä on kyse. Se onkin yksi vahvuutemme, että uusista ideoista innostutaan varauksetta ja uteliaasti. ShipIt Dayn onnistumisen kannalta osallistujien asenne on ykkösasia. Innostuminen, usko yhteiseen tekemiseen ja luottamuksellinen ilmapiiri! Niissä kytee uusien ideoiden liekki.
Saimme Ambientiasta hyvät vinkit päivän toteuttamiseen, vaikka jalostimmekin siitä lopulta oman näköisemme setin. Henkilökuntamme kokoontuu kaksi kertaa vuodessa kehityspäiville, joiden yhteyteen ShipIt oli hyvä soluttaa. Vietimme pari päivää Majvikissä, joka jo ympäristönä inspiroi luomaan uutta. Toki ideariihen voi järjestää vaikka omassa toimistossa, kunhan paikka on muusta työstä rauhoitettu vyöhyke.
Aikataulumme oli kieltämättä hieman tiukka, mutta ei mahdoton. Henkilökunta briiffattiin noin viikkoa ennen ShipIt Dayta. Annoimme vapaat kädet synnyttää ideoita, kunhan ne liittyisivät jollain tavalla meidän liiketoimintaamme. Aloitimme ideailtapäivän keräämällä kaikki viikon aikana heränneet ajatukset yhteen. Sen jälkeen jokainen sai valita ideoista itselleen omimman ja niitä alettiin kehittää ryhmissä eteenpäin. Oli upeaa nähdä, miten ideat sinkoilivat, kaikilla oli kova draivi päällä ja halu tehdä parhaansa!
Meillä ShipIt Dayihin ei käytetty 24 tuntia, pitkä iltapäivä riitti. Session lopuksi jokainen tiimi sai pitchata omaa ideaansa viisi minuuttia ja annetusta aikarajasta ei tingitty. Materiaalit laitettiin jälkeenpäin jakoon ja parhaasta ideasta äänestettiin viikon ajan.
Voittajaidea on nyt yrityksessämme konkreettisessa käytössä eräässä asiakas-casessa. Jalostuksen kautta syntyi lopulta oikeastaan täysin uusi malli toimia, joten ShipIt Day oli meillä todella onnistunut juttu! Lisäksi syntyi toinen sisäiseen kommunikaatioon liittyvä ratkaisu, joka myös on otettu käyttöön. Osa aiheista on edelleen mietinnässä ja työstämme niitä eteenpäin. Ehkäpä niistäkin syntyy vielä jotain uutta ja uljasta.
Niin, järjestämmekö ShipIt Dayn vielä uudestaan? No todellakin. Henkilökunnan palaute oli pelkästään positiivista ja tuloksia syntyi. Kannattaa kokeilla.