15.03.2022 — Työ ja Ura

Sinustako digimarkkinoija? -näin sukellat markkinointialalle

Anni Järvinen
Kirjoittaja
Anni Järvinen

Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on lyhyesti sanottuna markkinointia digitaalisissa kanavissa. Kaikki yritykset hyötyvät digimarkkinoinnista, sillä sen keinoin kasvatetaan yrityksen tunnettuutta, luodaan yhteys potentiaalisiin asiakkaisiin sekä lisätään myyntiä. Digimarkkinointiala on monipuolinen ja mielenkiintoinen, joten lue lisää ja löydä väyläsi alalle!

Kurkkaa ohjelmakalenteristamme, onko meillä juuri nyt meneillään markkinoinnin RekryKoulutuksia!

Ensiaskeleet – eli mistä lähteä liikkeelle?

Ensiaskeleiden suunta riippuu tietenkin täysin pohjatiedoistasi. Oletko opiskellut markkinointia tai viestintää, kuinka hyvin tunnet alaa ennestään?

1. Hyödynnä erilaisia materiaaleja

Kuten sanottu, digimarkkinointi on monipuolinen ja laaja kokonaisuus. Kukaan ei voi hallita kaikkia sen osa-alueita, ainakaan aluksi. Tutustu aiheeseen ensin laajasti ja päätä sitten, mihin keskityt erityisesti.

Googlen Digital Garage on ilmainen oppimisympäristö, joka tarjoaa verkkokursseja digimarkkinoinnista. Alustalta löytyy Digimarkkinoinnin perusteet-oppimiskokonaisuus, joka kesto on noin 40 tuntia. Kokonaisuus sisältää myös maksuttoman sertifikaatin, jota työnantajat arvostavat. Sertifikointi kertoo työnantajalle, että tunnet alan toimintaperiaatteet ja olet motivoitunut oppimaan uutta.

Kun olet tutustunut perusteisiin, saatat jo tietää paremmin mikä markkinoinnin osa-alue kiinnostaa erityisesti. Digimarkkinoinnin alueita ovat muun muassa sisältömarkkinointi, verkkosivut, hakukonemainonta, sosiaalisen median markkinointi ja sähköpostimarkkinointi. Tutustu sinua kiinnostavaan alueeseen tarkemmin hyödyntäen esimerkiksi YouTuben opetusvideoita, aiheeseen liittyviä artikkeleja ja podcasteja. Tietoa löytyy paljon suomeksi, mutta englanniksi materiaalia löytyy valtavasti.

2. Aseta itsellesi tavoite

Älä jätä tutustumista pelkän lukemisen, kuuntelun ja katselun varaan, vaan suunnittele itsellesi jokin konkreettinen projekti, jonka kautta voit harjoitella ja opetella uutta taitoa.

Jos olet taitava kirjoittaja, voit esimerkiksi tarjoutua tekemään sisällöntuotantoa sinua kiinnostavalle yritykselle. Voit kirjoittaa tekstejä esimerkiksi aiheista, joista tiedät paljon tai vaihtoehtoisesti asioista, jotka sinua kiinnostavat erityisen paljon ja joista haluat oppia uutta. Sisällöntuotannossa pääset harjoittelemaan muun muassa hakukoneoptimointia ja tuottamaan tekstiä asiakkaan tarpeisiin. Nämä tekstit toimivat työnäytteinäsi myöhemmin.

Älä unohda kursseja ja sertifikaateja tässäkään vaiheessa. Googlen Analytics Academy auttaa sinua ymmärtämään Googlen mittaustyökaluja. Niiden avulla opit keräämään ja analysoimaan markkinoinnissakin tarvittavaa tietoa. Kun osaat analysoida tietoja, osaat myös kohdistaa tekemistäsi paremmin. Tämä kasvattaa yrityksen liiketoimintaa ja syventää osaamistasi alalta.

 3. Harjoittele ja verkostoidu alan ihmisten kanssa

Pystyt laajentamaan tietämystäsi ja ymmärrystäsi digimarkkinoinnista monella tapaa. Tiedätkö, mitkä yritykset ovat alan johtajina, mitä voisit oppia heiltä? Seuraa yrityksiä sekä yksilöitä LinkedIn:ssä ja tutustu heidän ajatuksiinsa.

(Digi)markkinointialalla järjestetään usein erilaisia tapahtumia ja webinaareja. Osallistumalla niihin sekä verkostoitumalla ennakkoluulottomasti alan ihmisten kanssa, voit oppia ja oivaltaa yllättäviäkin seikkoja!

Yritä pohtia, olisiko omassa tuttavapiirissäsi joku, joka voisi kaivata apua pieneen yritykseen tai start upiin? Tarjoudu auttamaan häntä uuden yrityksen markkinoinnissa. Etenkin yrityksen alkuvaiheessa on paljon perusasioita, jotka auttavat yritystä saamaan näkyvyyttä ja joita tekemällä saat konkreettisen käsityksen oppimistasi asioista.

Kiinnostaisiko sinua kirjoittaa blogia, tuottaa videoita tai kokeilla somen tekemistä? Myös näiden tuottaminen saattaa toimia käyntikorttinasi digimarkkinointialalle.

4. Miten työllistyä digimarkkinointialalle

Kun alat etsiä töitä uudelta alalta, keskity kertomaan mitä osaat. Älä alleviivaa sitä, mitä et vielä osaa. Mieti, millä tavoin aiempi työ- tai harrastuskokemus auttaa sinua uudella alallasi. Älä vähättele kertynyttä osaamistasi, vaan yritä tuoda näkyville olemassa olevat taitosi.

Vaikka hyppäät kohti uutta, voit varmasti hyödyntää mennyttä. Olisiko hyödyllistä painottaa toimialan tuntemusta, haetko rooliin, jossa siitä on etua? Tai oletko ollut aiemmin asiakkaan roolissa ja ymmärrät, kuinka prosessi etenee? Jos olet toiminut jossain yrityksessä aiemmin, sinulle on varmasti kertynyt liiketaloudellista ymmärrystä.

Uuteen työhon hakiessa muista taas sertifikaatit. Onhan ne näkyvillä LinkedIn-tililläsi ja CV:ssä? Sertifikaattien avulla voit konkreettisesti osoittaa halusi, kykysi ja motivaatiosi uudistaa toimintaasi. Niitä arvostetaan, sillä ala muuttuu koko ajan ja työssä täytyy jatkuvasti kehittää omaa osaamistaan.

Tiesitkö, että pelkkä substanssiosaaminen ei vaikuta työpaikan saantiin? Yrityksissä ollaan aidosti kiinnostuneita persoonastasi ja sen sopivuudesta yritykseen. Oletko oma-aloitteinen, oppimiskykyinen tai positiivinen? Onko aiempi taustasi sellainen, että voisit toimia uudessa paikassa konsultatiivisessa roolissa? Pohdi omia vahvuuksiasi ja tuo niitä esille työhaastattelussa esimerkkien avulla. Oikean elämän tilanteet, tapahtumat ja kertomukset tuovat syvyyttä omaan kuvailuusi. Niiden avulla saatat saada lunastettua itsellesi unelmatyön.

5. Rekrytoivan koulutusohjelman kautta alalle

Jos olet työtön tai työttömyysuhan alainen osaaja ja haluat syventää osaamistasi entisestään, hae mukaan digimarkkinointiin liittyviin rekrytoiviin koulutusohjelmiinRekrytoivan koulutuksen avulla opit ne taidot, joita työnantajat juuri nyt eniten arvostavat.

 Avoimia rooleja on useita ja eritasoisia ja lopulliset työtehtävät ovat mahdollisuuksien mukaan muokattavissa henkilöiden taustan ja mielenkiintojen mukaisiksi. Tutustu ohjelmiin ja hae mukaan, juuri nyt on tarjolla useita koulutuksia eri puolella Suomea.

 

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

08.12.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys ja vastuullisuus ovat muutosneuvotteluiden ytimessä

Monet julkisen sektorin toimijat ovat uudenlaisen tilanteen edessä. Hallituksen toteuttamien leikkausten vuoksi julkisissa organisaatioissa tehdään mittavia...

Lue lisää
09.04.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys apuun muutosneuvotteluissa

Sanalla muutosneuvottelut – ja sen edeltäjällä, yhteistoiminta- eli yt-neuvotteluilla – on karu kaiku. Vaikka neuvotteluita voidaan käydä monenlaisissa...

Lue lisää
28.03.2024 — Uutinen

Tiedote: Mirja Hosionaho aloittaa Sarasen toimitusjohtajana 1.4.2024

Sarasen toimitusjohtajana toiminut Janne Lindfors siirtyy Oppiminen ja Hyvinvointi – liiketoiminta-alueen vetäjäksi Baronalle. Sarasen toimitusjohtajana...

Lue lisää