Työn luonne ja työskentelytavat muuttuvat monilla toimialoilla, ja uudenlaista osaamista tarvitaan sekä nykyisille että uusille työntekijöille. Myös markkinointiala on ollut muutoksessa jo pitkään maailman digitalisoituessa ja tekoälyn käytön kasvaessa. Muutosten myötä markkinointialalle tarvitaan osaajia, joilla on ymmärrystä ja innostusta uusia ratkaisuja kohtaan.
Tämä blogi on julkaistu myös Markkinointikollektiivin sivuilla.
Uusia taitoja nostetaan esille myös työnhaussa, ja moni uutta urapolkua etsivä markkinoinnin osaaja voikin jäädä pohtimaan, ovatko taitoni ajan tasalla. Millaisia työmahdollisuuksia on tarjolla markkinointialan kehittyessä? Entä mistä päivityksen taitoihin saisi, kun uudet ratkaisut kiinnostavat, mutta vaativat uudenlaista osaamista – pitäisikö kouluttautua kokonaan uudelleen ja hakea opiskelemaan uusi tutkinto
Rekrytoiva koulutusohjelma toimii siltana työn, osaamisen ja tekijän välillä. Ohjelma on tapa yhdistää työnhakijat ja osaajia tarvitsevat yritykset niin, että osaaja löytää uuden urapolun ja yritys työlleen tekijän.
Rekrytoiva koulutusohjelma – uusi työ taidoilla, joista työnantajat kilpailevat
Rekrytoiva koulutusohjelma on rekrytointiin tähtäävä koulutus, joka järjestetään yhteistyössä Sarasen, paikallisen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden kanssa, ja siinä yhdistyy asiantuntijakoulutus ja työssäoppiminen käytännön tehtävissä. Ohjelma on työvoimakoulutus, joka on suunnattu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille. Eri osaamisalueiden ohjelmien avulla voidaan päivittää sekä uusien tekijöiden että vanhempien asiantuntijoiden osaamista ja samalla yritys saa riveihinsä tuoreilla opeilla varustetun työntekijän.
Useimmiten ohjelma kestää 4–6 kuukautta, ja sen ajaksi solmitaan koulutussopimus. Ohjelman aikana tuleva asiantuntija osallistuu noin 20–25 alansa huippujen pitämään, osaamisaluetta koskevaan koulutuspäivään ja työskentelee loppuajan yhteistyöyrityksessä niissä tehtävissä, joihin hänet on tarkoitus rekrytoida ohjelman päätteeksi. Ohjelman aikana osallistuja pääsee siis samalla kehittämään taitojaan osaamisaluetta tukevassa koulutuskokonaisuudessa ja viemään opit suoraan käytäntöön, sekä saa mahdollisuuden edetä urapolullaan kohti uutta unelmien työtä. Rekrytoivan koulutusohjelman tavoitteena on aina rekrytointi, ja noin 80 % Sarasen rekrytoiviin koulutusohjelmiin osallistuneista työllistyy ohjelman päätteeksi.
Rekrytoiviin koulutusohjelmiin voi hakea monipuolisilla taustoilla, mutta valittuja osaajia yhdistää motivaatio päivittää osaamistaan, kiinnostus osaamisalaa kohtaan sekä kiinnostus ottaa seuraava askel urallaan. Erilaisia koulutusohjelmia järjestetään aloilla, joilla on suuri kysyntä uudesta osaamisesta ja motivoituneista osaajista. Näitä aloja ovat markkinointialan ohella esimerkiksi IT-ala ja taloushallinnon toimiala.
Oona Järvinen ja Johannes Suni ovat työllistyneet markkinointialan tehtäviin Sarasen toteuttamien markkinointialan rekrytoivien koulutusohjelmien kautta.
Oonan taloushallinnon ura vaihtui markkinointiin rekrytoivan koulutusohjelman avulla
Oona Järvinen oli ajatellut jo tradenomiopintojensa aikana, että markkinointi voisi kiinnostaa, mutta hän ajautui siitä huolimatta taloushallinnon opiskelujen pariin. Oona teki taloushallinnon työtehtäviä kahdeksan vuoden. ajan, kunnes markkinointi alkoi taas houkutella.
”Olin pitkään töissä viestintätoimistossa, ja pääsin seuraamaan alaa läheltä. Reissussa vietetyn välivuoden jälkeen minua alkoi houkuttelemaan uudet työkuviot. Alanvaihto ilman kokemusta oli mahdotonta, joten selailin erilaisia koulutusmahdollisuuksia ja Sarasen markkinoinnin rekrytointiohjelma, DigitalGrowth Academy, kiinnosti eniten”, Oona muistelee.
Digital Growth Academy on Sarasen toteuttama rekrytoiva koulutusohjelma, jossa koulutettiin 40 uutta digitaalisen liiketoiminnan osaajaa. Oona haki mukaan ja hänet kutsuttiin ryhmähaastatteluun, jonka jälkeen hänelle lähdettiin etsimään yhteistyöyritystä. Hän kävi parissa työhaastattelussa, ennen kuin sopiva yhteistyöyritys löytyi.
”Työnimikkeeni on E-commerce Specialist, ja työnkuvani on todella monipuolinen. Teen paljon digimarkkinoinnin koordinointia niin affiliate-markkinointiin kuin Google-mainontaankin. Vastaan myös kampanjoiden toteutuksista yhdessä kumppaneiden kanssa. Lisäksi tehtäviini kuuluu verkkokaupan ylläpitovastuita, bannerien ja brändisivujen luomista jaSEO-työt”, Oona kertoo työstään. ”En olisi voinut kuvitellakaan tekeväni tällaista työtä ja omaavani tällaista ammattitaitoa ilman Sarasen rekrytoivaa koulutusohjelmaa.”
Rekrytoiva koulutusohjelma mahdollisti Johannekselle pääsyn markkinoinnin alalle vielä neljä vuotta valmistumisen jälkeenkin
Johannes Suni valmistui tradenomiksi vuonna 2016. Oman alan työpaikkaa ei kuitenkaan tahtonut löytyä, joten Johannes jatkoi työtään varastolla, jossa oli työskennellyt opintojen ajan.
”Varastotöissä ei ollut suoranaisesti mitään vikaa, mutta intohimoni on aina ollut markkinoinnin parissa ja se oli koko ajan mielessä myös varastotöitä tehdessä. Jättäydyin lopulta työttömäksi, koska ajattelin, että nyt on tehtävä jotain muutoksia, joilla pääsisin opintojani vastaavaan työhön. Tyttöystäväni suositteli minulle rekrytoivaa koulutusohjelmaa, jonka kautta voisin saada jalkaa oven väliin digitaalisen markkinoinnin ja sisällöntuotannon työtehtäviin”, Johannes muistelee.
Johannes tutustui Sarasen ja Googlen yhteistyössä toteuttamaan eCommercePro-koulutusohjelmaan ja innostui heti. Lisäksi valmistumisesta oli noin neljä vuotta aikaa, joten kertaamiselle oli tarvetta. Lopulta Johannes löysi yhteistyöyrityksen Draivi Mediasta.
”Voin rehellisesti sanoa, että en luultavasti olisi saanut edes mahdollisuutta päästä yrittämään minkäänlaista markkinoinnin ja sisällöntuotannon työtä ilman tätä koulutusohjelmaa. Se mahdollisti unelmani toteutumisen, vaikka maailmassa vallitsi epätietoisuus koronaviruksen takia. Sanoisin, että koko matka on ollut Sarasen ja työnantajani takia viiden tähden kokonaisuus”, Johannes kiittelee.
Haluaisitko vaikuttaa urasi suuntaan ja kehittyä markkinoinnin ammattilaisena muuttuvalla alalla? Saranen kouluttaa ja työllistää tänäkin syksynä kymmeniä uusia markkinoinnin ammattilaisia. Etsimme nyt Uudellemaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle digimarkkinoinnin ja verkkokaupan asiantuntijoita eCommercePron kautta. Haemme markkinoinnin ohjelmiin myös teknisempiä markkinoinnin tekijöitä, eli jos data ja numerot kiinnostavat, niin hae rohkeasti mukaan. Lue lisää rekrytoivista koulutusohjelmista ja ohjelmista alkaneista uratarinoista.
Saranen on Suomen johtava rekrytointikoulutus- ja urapalveluyritys. Autamme yrityksiä kasvamaan ja ihmisiä uusiin töihin: koulutamme uusia digiosaajia, kehitämme henkilöstön osaamista ja olemme kumppanina muutostilanteissa. Loimme viime vuonna yhdessä kumppaneidemme kanssa 600 uutta työpaikkaa ja valmensimme uusille urille yli 2300 osaajaa. Teemme tiivistä yhteistyötä työhallinnon kanssa, ja asiakkaidemme – niin yritysten kuin yksilöidenkin – haasteiden ratkaiseminen yhdessä on toimintamme lähtökohta.