27.03.2020 — Organisaation muutostilanteet

Verkot renkinä, ihminen isäntänä

Kirjoittaja
Riitta Salminen

Kun valmennus tai koulutus viedään verkkoon, herää monelle kysymys sen laadusta, henkilökohtaisuudesta tai tehokkuudesta. Valmentaja ja työnohjaaja, Riitta Salminen, on hyödyntänyt virtuaalivalmennusta niin valmentajana kuin valmennettavana ja kertoo omista havainnoistaan kohtaamisista verkon välityksellä:

Olen coachannut satoja ihmisiä virtuaalisesti. Viime vuonna uusin oman ICF:n coaching-sertifikaattini verkossa, koska halusin saada kokemuksen virtuaalivalmennuksesta myös valmennettavan silmin. Samassa yhteydessä nostin sertifikaattitasoani ACC:stä (Associate Certified Coach) PCC:hen (Professional Certified Coach).

Sertifikaatin suorittaminen vaati 10 tuntia mentor coachingia. Tällä kertaa kävin tunnit perinteisen kasvokkain tapahtuneen mentor coachingin sijaan 10 hengen virtuaalisessa coaching-ryhmässä. Sen lisäksi halusin vahvistaa osaamistani keskustelemalla myös kansainvälisen mastertason coachin kanssa, mikä onnistui verkossa, tietenkin!

Häviääkö henkilökohtaisuus?

Henkilökohtainen valmennus on aina henkilökohtaista, käytiin se sitten kasvokkain samassa tilassa tai verkon välityksellä. Oli coach tuttu tai ennalta tuntematon. Joskus verkossa käyty keskustelu voi olla jopa intensiivisempi ja henkilökohtaisempi kuin kasvokkain juttelu. Coachingissa keskitytään aina ihmiseen.

Omat valmentajani olivat minulle ennestään tuttuja verkostostani. Työskentely heidän kanssaan oli kuitenkin uutta. Olisin ollut valmis heittäytymään valmennusprosessiin myös täysin tuntemattomien kanssa. Ehkä kokeilen sitä seuraavalla kerralla.

Paikkariippumatonta valmennusta

Virtuaalivalmennus mahdollistaa joustavan osallistumisen paikasta riippumatta.

Oma kansainvälinen mentor coachini toimii Saksassa. Ryhmän osallistujat olivat Suomessa ja liittyivät mukaan omalta työpisteeltään tai mökkimaisemistaan virtuaalitapaamiseemme muutaman viikon välein perjantaisin iltapäivällä.

Coaching-tapaamiset olivat tehokkaita. Aikaa säästyi ja ihmiset olivat omissa ympyröissään rennompia. Oli hurjan kiva aloittaa viikonloppu täynnä energiaa coaching-tapaamisen jälkeen!

Luottamus ja läsnäolo korostuvat

Valmennus perustuu aina luottamukseen ja läsnäoloon. Kasvokkain tapahtuvassa valmennuksessa kehonkieli, ilmeet ja eleet välittyvät eri lailla kuin verkossa. Digitaalisessa kanavassa korostuvat puherytmi, äänensävyt ja sanat. Kuunteleminen on valttia.

Coachingissa ensimmäinen tapaaminen on tärkein. Siinä sovitaan pelisäännöt ja toimintatavat, luodaan luottamus ja hyvä ilmapiiri, tutustutaan toistemme persooniin. Vasta tämän jälkeen avoin keskustelu ja oman inhimillisyyden ja haavoittuvuuden esiintuominen on mahdollista. Parhaimmillaan virtuaalivalmennus luo asiakkaalle arvokkaan ajatteluhetken turvallisessa ympäristössä.

Siinä vaiheessa, kun oma ryhmämme starttasi ja tutustui toisiinsa, oli hyvä pitää videokuva päällä. Jatkossa olimme langoilla ilman kuvaa. Paikoin tuntui siltä, että olin jopa tarkkaavaisempi ja keskityin paremmin, kun visuaaliset virikkeet puuttuivat. Kuuntelemisen ja kysymisen taidot kehittyivät.

Sujuvat ja tehokkaat kohtaamiset

Mobiilitekniikka ja tietoverkot mahdollistavat nykyisin valmennuskeskustelut missä ja milloin haluamme, helposti, sujuvasti ja tehokkaasti. Coachingissa koneet valjastetaan coachin ja coachattavan avuksi, rengiksi mutta ei isännäksi. Coaching perustuu aina henkilökohtaiseen dialogiin ja vuorovaikutukseen, inhimilliseen kohtaamiseen ja oppimiseen.

Virtuaalinen coaching antoi itselleni erinomaisen ja sujuvan valmennuskokemuksen, jolla oli suuri vaikutus ajatteluuni ja oppimiseeni.

Riitan blogi on julkaistu myös Riitan omilla verkkosivuilla.

Suosituimmat

Saattaisit olla myös kiinnostunut...

08.12.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys ja vastuullisuus ovat muutosneuvotteluiden ytimessä

Monet julkisen sektorin toimijat ovat uudenlaisen tilanteen edessä. Hallituksen toteuttamien leikkausten vuoksi julkisissa organisaatioissa tehdään mittavia...

Lue lisää
09.04.2024 — Organisaation muutostilanteet

Inhimillisyys apuun muutosneuvotteluissa

Sanalla muutosneuvottelut – ja sen edeltäjällä, yhteistoiminta- eli yt-neuvotteluilla – on karu kaiku. Vaikka neuvotteluita voidaan käydä monenlaisissa...

Lue lisää
28.03.2024 — Uutinen

Tiedote: Mirja Hosionaho aloittaa Sarasen toimitusjohtajana 1.4.2024

Sarasen toimitusjohtajana toiminut Janne Lindfors siirtyy Oppiminen ja Hyvinvointi – liiketoiminta-alueen vetäjäksi Baronalle. Sarasen toimitusjohtajana...

Lue lisää