Digimarkkinoinnin ja verkkokaupan koulutusohjelmat tarjosivat Lindalle ja Annelle tavan työllistyä uudelle uralle. Molemmat päätyivät eri koulutusohjelmien kautta verkkokauppa Hobby Halliin töihin. Kysyimme, miten he päätyivät hakeutumaan koulutuksiin ja millainen kokemus heillä on koulutusohjelmista.
Linda Ahoniemi irtisanoutui alkuvuodesta työstään kaupan alalta ja mietti uralleen uutta suuntaa. Filosofian maisteriksi opiskellut espoolainen halusi jotain ihan uutta. Eteen osui Sarasen, TE-toimiston ja ELY-keskuksen yhteistyössä järjestämä eCommercePro- rekrytoiva koulutusohjelma. Koulutusohjelmassa etsittiin digimarkkinoinnin ja verkkokaupan tulevia spesialisteja.
”Avomieheni työskentelee digitoimistossa SEO-asiantuntijana, ja hän oli tehnyt uranvaihdon juuri Sarasen koulutusohjelman kautta. Minuakin alkoi siinä vierestä seuranneena ala kiehtomaan yhä enemmän, vaikka olinkin jo aiemmin miettinyt, että voisin tulevaisuudessa työskennellä IT-alalla”, Linda kertoo.
Googlen kanssa yhteistyössä toteutetussa eCommerceProssa koulutettiin 20 uutta verkkokaupan ja digitaalisen markkinoinnin spesialistia monenlaisiin rooleihin. Linda päätyi jättämään hakemuksen koulutusohjelmaan. Häntä kiinnosti erityisesti työ verkkokaupan puolelta. Vaikka ala oli Lindalle uusi, hän oli ehtinyt itsenäisesti opiskella verkkosivujen kehitystä:
”Osallistuin esimerkiksi yhdelle Mimmit koodaa -ohjelman HTML/CSS/Javascript-kurssille, ja opettelin lisää itsenäisesti.”
Haastattelujen jälkeen Lindalle alettiin etsiä kumppaniyritystä Sarasen toimesta. Koulutusohjelmassa osallistuja työskentelee kuuden kuukauden ajan kumppaniyrityksessä työssäoppimisessa ja kehittää samalla osaamista asiantuntijakoulutuksen avulla.
Linda kävi parin mahdollisen kumppaniyrityksen haastatteluissa, kunnes sopiva yhteensopivuus roolin ja tekijän välillä löytyi Hobby Hallin verkkokaupasta.
”Haastattelun jälkeen oli hyvä fiilis ja paikka vaikutti mielenkiintoiselta. He etsivät henkilöä verkkokaupan sisältöjen ja kampanjoiden ylläpitoon, ja sekin kiinnosti minua. Lähdin haastatteluihin avoimin mielin, ja lopulta sain Hobby Hallista minulle kumppaniyrityksen koulutuksen ajaksi”, Linda kertoo.
Linda tekee työssään Hobby Hallin verkkokauppaan liittyvää päivittämistä. Koulutusjakson jälkeen Linda tulee työskentelemään nimikkeellä E-commerce Specialist. Hän on päässyt tekemään paljon häntä kiinnostavia uusia asioita.
”Teen paljon verkkokaupan puolen tekemistä, kuten kampanjasivujen rakentamista. Olen tyytyväinen, että lähdin mukaan koulutusohjelmaan. Nyt olen allekirjoittanut työsopimuksen ja koulutusohjelma päättyy pian. Olen hyvillä mielin – löysin mukavan firman työnantajaksi”, Linda kehuu.
Anne työllistyi Digital Growth Academyn avulla
Anne Rönkä oli ajatellut jo tradenomiopiskelujensa aikana, että markkinointi voisi kiinnostaa, mutta hän ajautui silti taloushallinnon opiskelujen pariin. Anne teki taloushallinnon tehtäviä kahdeksan vuoden ajan, kunnes markkinointitehtävät alkoivat kuitenkin taas houkutella.
”Olin pitkään töissä viestintätoimistossa, ja pääsin seuraamaan alaa läheltä. Reissussa vietetyn välivuoden jälkeen minua alkoi houkutella uusien työkuvioiden löytyminen. Selailin erilaisia koulutusmahdollisuuksia ja Digital Growth Academy kiinnosti eniten”, Anne muistelee.
Digital Growth Academy oli Sarasen, Googlen, TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa järjestetty rekrytoiva koulutusohjelma, jossa koulutettiin 40 uutta digitaalisen liiketoiminnan osaajaa. Annella oli hyvät tunnelmat jo haastatteluihin päästyään:
”Ryhmähaastatteluiden jälkeen olin todella innostunut. Vaikka huomasin, että siellä oli monia, joilla oli enemmän kokemusta alaan, niin minulle jäi silti tosi hyvä fiilis haastatteluiden jälkeen”, Anne kertoo.
Ryhmähaastatteluista Annelle kirkastui, että hakusanamainonta oli asia, johon hän haluaisi erikoistua ja johon myös hänen taustansa taloushallinnon puolelta voisi sopia. Niinpä kumppaniyrityksistä lähdettiin etsimään Annelle sopivaa roolia Sarasen toimesta. Hän kävi parissa työhaastattelussa ennen kuin sopiva paikka löytyi Hobby Hallilta.
”Hobby Hallin tehtävät kiinnostivat, ja olin todella innostunut, kun sain koulutuspaikan. Minun oli tarkoitus tehdä hakusanamainontaa, mutta myöhemmin suunnitelmiin tuli pieni muutos”, Anne sanoo.
Nyt Annen työnimike on Performance Marketer, ja työ on todella monipuolista. Hänen työtehtäviinsä kuuluu paljon digimarkkinoinnin koordinointia, kuten somemainonnan, affiliate-markkinoinnin ja Google-mainonnan koordinointia. Anne vastaa myös kampanjoiden toteutuksista kumppanien kanssa. Lisäksi hänen tehtäviinsä kuuluu verkkokaupan ylläpitovastuita, bannerien ja brändisivujen luomista ja SEO-työt.
”Tykkään työstäni! Meillä on pieni tiivis porukka ja mukava olla hommissa. Koronan takia olemme työskennelleet aika paljon etänä, mutta työskentely on onnistunut meillä erittäin hyvin”, Anne kehuu.
Koulutuspäivät onnistuivat myös etätoteutuksina
Linda ja Anne osallistuivat eri koulutusohjelmiin. Molemmille jäi ohjelmasta hyvät kokemukset, ja heidän mielestään koulutuspolku auttoi heitä uudelle uralle. Tuleviin digimarkkinoinnin koulutusohjelmiin hobbarilaiset kannustavat hakeutumaan, jos alan työt kiinnostavat.
”Ilman rekrytoivaa koulutusohjelmaa en olisi päässyt töihin. Koulutusohjelma antaa hyvän kuvan alasta sekä hyvän aloituspohjan tälle alalle. Monesta koulutusohjelman koulutuksesta oli minulle paljon hyötyä. Vaikka koronatilanteen vuoksi kaikki koulutukset järjestettiin etänä, niin ne oli todella hyvin hoidettu. Luennoitsijat olivat asiantuntevia ja koulutuksia oli helppo seurata”, Linda kertoo kokemuksistaan.
”Tämä on todella hyvä tapa päästä alalle töihin. Tykkäsin koulutuksesta ihan hirveästi! Meillä oli todella kiva porukka osallistujien kesken ja harmitti, kun koronatilanteen vuoksi opetus siirtyi verkkoon, kun meillä ystävystyi siinä isompikin porukka keskenään. Opetus etänä oli kuitenkin todella hyvin hoidettu”, Anne kehuu.
Etsimme nyt Uudellamaalla ja Pirkanmaalla digimarkkinoinnin tulevaisuuden ammattilaisia! Haku eCommercePro - Grow With Google -ohjelmaan on käynnissä, lue lisää!