Jukka-Pekka Keränen sai Oulun hubimanagerilta jatkuvaa tukea työnhakuunsa ja löysi vahvuutensa sosiaalisista taidoistaan.
Keränen ei omien sanojensa mukaan ”ollut kasvanut Nokia-maailmaan”. Keräsen tausta on humanistisella alalla, sillä hän on koulutukseltaan historiantutkija.
”Olen aina ollut vähän poikkeavissa töissä taustani huomioon ottaen. Olin esimerkiksi nuorena kesätöissä autoliikkeissä huoltoneuvojana ja olin valmistuttuani kirjaamassa ostolaskuja”, Keränen kertoo.
”Historiantutkijalle tarjolla on lähinnä pätkätöitä yliopistoissa. Oston ja asiakaspalvelun parissa työskennellessäni saan kuitenkin olla enemmän ihmisten kanssa tekemisissä, ja haastavat tilanteet ruokkivat mielenkiintoani.”
Ennen työllistymistään Nokialle Keränen oli päässyt aiemman työnantajansa kustantamana Markkinointi-instituutin ulkomaankaupan ostotoimintakoulutukseen. Sen ja asiakaspalvelutaustansa ansiosta Keränen päätyikin Nokian ostajaksi vuonna 2000.
Ahkera hubikävijä ja muiden rohkaisija
Bridge-palvelun aloitettuaan Keränen ryhtyi päättäväisesti työnhakuun. Keränen vieraili Oulun Bridge-hubissa usemmankin kerran joka viikko.
”Kävin hubissa aina, kun paikalla oli jokin mielenkiintoinen yritys esittelemässä toimintaansa tai työpajoissa vaikkapa CV:hen tai LinkedIniin liittyen. Tärkeintä kaikesta oli vertaistuki”, Keränen sanoo.
Jukka-Pekka Keränen antoi vertaistukea muille nokialaisille monillakin tavoilla. Hän kertoi avoimesti löytämistään työpaikkailmoituksista muille, rohkaisi muitakin hyödyntämään hubin henkilökunnan apua ja kävi jakamassa kokemuksia. Keränen kertoo, että moni tunsi jääneensä tyhjän päälle, erityisesti insinööritaustaiset työkaverit.
”Jos jokin painoi mieltä ja usko meinasi loppua, oli aina hyvä lähteä edes kahvittelemaan hubiin. Oli todella tärkeää, että oli olemassa paikka, jossa oli koko ajan muitakin ihmisiä ja jonne saattoi mennä juttelemaan.”
Keränen jaksoi pitää lippua korkealla ja jatkaa sitkeästi yrittämistä. Neljä selkäleikkausta ja avioero ovat opettaneet selviämään vaikeista elämäntilanteista ja kehittämään itsetuntemusta. Henkisen työnsä ansiosta Keränen päätti myös yt-neuvotteluiden jälkeen olla uppoamatta alkushokkiin, vaan kohdata uuden tilanteen sellaisenaan.
Hubimanagerista apua työhakemusdokumentteihin
Keränen ei halunnut keskittyä murehtimaan työtilannettaan, vaan alkoi miettiä nopeasti tulevaa.
”Asetin hub manager Outille paljon haasteita”, Keränen kertoo. ”Halusin kuulla rehelliset kommentit CV:stäni, ja pyysin aina vinkkejä työhaastatteluihin kutsun saatuani.”
Keränen koki epävarmuutta uuden työn löytymisen suhteen, koska oli jo täyttänyt 51. Oulun hub manager Outi Tolonen kuitenkin rohkaisi Kerästä.
”Oli iso asia, kun Outi sanoi, ettei koulutustaustani ole niin tärkeä kuin työnkuvieni avaaminen. En ollut esimerkiksi tullut ajatelleeksi, että Nokian käyttökielen eli englannin hallitseminen on jo iso vahvuus”, Keränen sanoo.
Keränen sai työhaastattelukutsun hyvin nopeasti Bridgen alettua, ja pääsikin kolmen parhaan joukkoon. Kun paikka ei kuitenkaan mennyt hänelle, Keränen otti senkin vahvuutena: nyt hän saisi rauhassa keskittyä työnhakunsa kehittämiseen.
”Pari kuukautta vain keskityin hiomaan hakemusdokumenttejani ja miettimään mitä tosissani haluan ja missä olen hyvä”, Keränen kertoo. Hän tiesi jo, millaisesta työstä piti ja mitä osasi, joten lähtökohdat uuden suunnitteluun olivat hyvät. Keränen listaa vahvuuksikseen esimerkiksi kyvyn ostaa tuotantoon ja projekteihin sekä ihmisten motivoinnin.
”Osaan ajatella firman hattu päässä parasta mahdollista lopputulosta, enkä kapeakatseisesti niin että ei kuulu mun työnkuvaan. Toiveissani oli päästä kasvavaan yritykseen, jossa suurin osa tuotteista menee ulkomaisille asiakkaille ja jossa saan motivoida ihmisiä.”
Omana itsenä työnhakuprosessissa
Keränen haki kokemuksensa perusteella paikkoja, jotka olivat ostajan nimikkeellä. Hakeminen vaati sinnikkyyttä ja paljon puhelinsoittoja.
”Koska minulta puuttuu tekninen koulutustausta, soittelin rohkeasti firmoihin ja tunnustelin ilmapiiriä. Kerroin osaamisestani ja kyselin tiimin kokoonpanosta, kasvattavatko he porukkaa ja niin edelleen”, Keränen muistelee. Kyselyt auttoivat kirjoittamaan parempia hakemustekstejä.
”Puheluideni perusteella pystyin parantelemaan hakemuksia yritysten toiveita vastaaviksi. Luin ilmoitukset tietysti myös tarkkaan läpi ja kirjoitin tekstini vastaamaan niitä.”
Lopulta MOLin kautta löytyi mielenkiintoinen pesti, jossa etsittiin todellista moniosaajaa. Työnkuvaan kuului tuotekehitystä, hankintaa ja ennusteiden laatimista sekä neuvotteluja kaikkien osapuolten kanssa hitsareista ulkomaalaisiin tavarantoimittajiin.
”Hakuprosessi oli pitkä ja aika jännittävä. Pidin kuitenkin koko ajan mielessä, että minä olen minä ja sopivuuteni tiimiin ei liity minuun. Tein aina haastatteluissa parhaani ja annoin intoni paikkaa kohtaan näkyä”, Keränen kertoo.
Keränen on nyt ollut noin puoli vuotta Inhan Tehtaat Oy -nimisessä yrityksessä, joka valmistaa Buster -alumiiniveneitä. Keränen haluaa rohkaista niitä, jotka ovat samassa tilanteessa kuin hän oli itse vajaa vuosi sitten.
”Työkokemuksesta on kelle tahansa apua, eikä ikä ole työllistymisen este. Olen myös kiitollinen sparrauksesta ja rohkaisusta, jota entinen työnantaja Bridge-palvelun muodossa tarjosi.”
Jukka-Pekka Keränen
Inhan Tehtaat Oy