Verkkokauppa Hobby Hallissa lähdettiin etsimään vaihtoehtoisia tapoja rekrytoinnille, kun valmiit verkkokaupan osaajat olivat kiven alla. Kahdesta rekrytoivasta koulutusohjelmasta palkatut osaajat vakuuttivat niin, että yrityksessä lähdetään mukaan jo seuraavaan koulutusohjelmaan yrityskumppaniksi.
Monissa suomalaisissa yrityksissä on kaupan alan digimurroksen myötä alettu panostamaan verkkokauppaan ja uusille osaajille on syntynyt valtava tarve. Toimintaympäristön ja maailman muuttuessa yritysten pitää muuttua nopeasti ja löytää uusia toimintamalleja.
”Havahduimme siihen, että valmiita osaajia ei ole juurikaan saatavilla, tälle alalle ei ole valmista koulutusohjelmaa tai tutkintoa. Sitten lähdimme kartoittamaan vaihtoehtoisia tapoja rekrytoida osaajia”, Latva kertoo.
"Mielestäni koulutusohjelma on hyvä yhdistelmä, jossa osallistuja pääsee viemään käsiteltyjä koulutussisältöjä suoraan käytännön työhön"
Verkkokaupan spesialistien saatavuuden niukkuus selvisi Hobby Hallissa, kun yrityksessä alettiin miettiä tiimin kokoonpanoa ja rakennetta.
Hobby Hallin markkinoinnista sekä verkkokaupan ja palveluiden kehittämisestä vastaava Development Manager Janna Latvalla on pitkä kokemus verkkokauppa-alalta, ja hän tunnisti haasteen löytää osaajia verkkokaupan uusiin rooleihin.
Kahdesta koulutusohjelmasta verkkokaupan ja markkinoinnin osaamista
Sarasen ohjelmissa osaajia koulutetaan myös niille aloille, joita vaivaa osaajapula. Löytääkseen uuden osaajan verkkokaupan tekemiseen Hobby Hallissa päätettiin lähteä kumppaniyrityksenä mukaan joulukuussa 2019 käynnistyneeseen Digital Growth Academy -rekytoivaan koulutusohjelmaan.
Koulutusohjelma toteutettiin Uudellamaalla yhteistyössä Sarasen, Googlen, TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa, ja pitkään jatkuneessa koulutusohjelmassa koulutettiin jälleen tuoretta digimarkkinoinnin osaamista.
Rekrytoivan koulutusohjelman kautta yritykseen voidaan löytää uusi ja kehittymishaluinen osaaja. Osaaja pääsee kehittämään osaamistaan tai oppimaan kokonaan uuden roolin kuuden kuukauden käytännön työssäoppimisen avulla. Samalla henkilö kehittää osaamistaan laadukkaassa koulutuskokonaisuudessa.
"Lähdimme etsimään koulutusohjelman kautta ennen kaikkea motivoitunutta ja hyvää tyyppiä, joka sopisi tiimiimme."
Koulutuksen tavoitteena on rekrytoida yritykseen aidosti motivoitunut osaaja, jolla on alan tuoreinta osaamista, joka on valmiiksi perehdytetty ja jonka kanssa voidaan solmia koulutusohjelman päätyttyä työsuhde.
”Lähdimme etsimään koulutusohjelman kautta ennen kaikkea motivoitunutta ja hyvää tyyppiä, joka sopisi tiimiimme. Digital Growth Academysta saimme meille hyvää digimarkkinoinnin osaamista. Anne Rönkä vastaa meillä kampanjoiden toteutuksista kumppaneiden kanssa”, Latva kertoo.
Hyvä kokemus johti siihen, että Hobby Hallissa lähdettiin pari kuukautta myöhemmin etsimään lisää osaamista toisestakin Sarasen rekrytoivasta koulutusohjelmasta. ECommercePro-koulutusohjelma oli Sarasen, Googlen, TE-toimiston ja ELY-keskuksen yhteistyössä järjestettävä koulutusohjelma, jossa koulutettiin verkkokaupan ja digitaalisen markkinoinnin osaajia.
”eCommercePro-koulutusohjelman kautta saimme verkkokaupan tekemiseemme paljon kaivattua osaamista Linda Ahoniemestä. Linda vastaa nyt kampanjoiden rakentamisesta sivuillemme ja tulee valmistumisen jälkeen ottamaan selkeämmin vastuuta verkkokaupan päivittäisestä toiminnasta”, Latva sanoo.
Koulutusohjelma hyödyttää sekä yritystä että osallistujaa
Yritykselle koulutusohjelma tarjoaa kustannustehokkaan ja matalamman kynnyksen mahdollisuuden uuden työntekijän löytämiseksi. Samalla säästytään pitkältä rekrytointiprosessilta ja lisäksi kuuden kuukauden koulutussuhde takaa sen, että yritys pääsee näkemään, miten työntekijä kasvaa uuteen rooliin. Myös työntekijä pääsee kokeilemaan työtä käytännössä ja näkee, onko se odotusten mukaista.
Koulutusohjelma on työntekijälle hyvä mahdollisuus uranvaihtoon tai jalan saamiseksi uuden työn oven väliin. Lisäksi molempia osapuolia hyödyttää se, että koulutusohjelmaan kuuluu asiantuntijakoulutus. Hobby Hallissa oltiin tyytyväisiä koulutuksen sisältöihin.
”Mielestäni koulutusohjelma on hyvä yhdistelmä, jossa osallistuja pääsee viemään käsiteltyjä koulutussisältöjä suoraan käytännön työhön. Esimerkiksi ohjelmassa suoritettavien digimainonnan sertifikaattien opeista on ollut meille iso hyöty”, Latva kertoo.
Koulutusohjelmat ja perehdytys uusiin tehtäviin onnistuivat myös etänä
Koulutusohjelmien aikana sekä eCommercePron että Digital Growth Academyn koulutussisältöjä siirrettiin koronasta johtuen lähitoteutuksesta verkkototeutukseksi. Myös Hobby Hallissa siirryttiin etätöihin. Varsinainen työhön opastus tulee yrityksen puolesta, ihan kuten tavallisessakin rekrytoinnissa, sillä jokaisen yrityksen toimintaympäristö, tavat ja järjestelmät ovat erilaiset. Perehdytys onnistui Lindalle ja Annelle hyvin myös etänä.
Linda ja Anne otettiin jo koulutusohjelman alusta alkaen mukaan Hobby Hallin työyhteisöön tasavertaisina työntekijöinä, samoin kuin kaikki muutkin tiimin työntekijät.
“Molemmat ovat sopeutuneet hyvin Hobby Halliin ja istuvat myös persoonina hienosti tiimiimme!”, Latva kehuu.
Koulutusohjelmien päätyttyä Lindalle ja Annelle solmittiin työsopimukset, ja molemmat jatkavat Hobby Hallissa verkkokaupan tehtävissä. Koulutusjakson jälkeen, Linda työskentelee nimikkeellä E-commerce Specialist ja Anne nimikkeellä Performance Marketer.
Positiiviset kokemukset saivat Hobby Hallin lähtemään jo seuraavaan koulutusohjelmaan yrityskumppaniksi.
”Kokemuksemme Sarasen koulutusohjelmista ovat olleet todella myönteisiä, olemme ehdottomasti mukana kumppaniyrityksenä myös seuraavissa koulutuksissa”, Latva kertoo.
Löydä yrityksellesi uusi digimarkkinoinnin avaintekijä eCommercePron kautta! Lue lisää täältä!