Marko Myller pääsi eCommercePro-ohjelmassa osoittamaan motivaationsa työllistyä markkinointitehtäviin, vaikkei aiempaa kokemusta ollutkaan.
Ehdin olla ennen eCommerceProta melkein vuoden työttömänä. Vuoden mittaan ehdin kokeilla kaiken maailman työllistymisen poppakonsteja tapahtumista ja työpaikkavahdeista ihan perinteiseen työpaikkahakemusten täyttelyyn. Minulla oli hyvin monipuolisesti verkkoja vesillä, kansainvälisestikin. Kilpailutilanne on vain tosi raaka, ja kun kokemusta oli niin vähän, asemani oli heikompi kuin kokeneempien osaajien.
Koulutukseltani olen liiketalouden tradenomi. Koska erikoisosaamiseni on projektinhallinta enkä ole mielestäni visuaalinen osaaja, ei käynyt mielessänikään, että olisin voinut työllistyä markkinointipuolelle. Noin puolitoista vuotta sitten tutustuin kuitenkin Google Adsiin, eli silloiseen AdWordsiin, ja innostuin. Tajusin, ettei kaikki markkinointi vaadi AD:n tai graafikon taitoja.
Aloin hakea töitä markkinointitoimistoista ja viime syksynä tein parin kuukauden ajan myyntitöitä markkinointitoimistossa. Tuolloin hoksasin, että se on se mun juttu. Työkokemukseni on siis pääasiassa myynnin parista, mutta mielenkiintoni on ollut myös markkinoinnin työkaluissa. Opinto- tai työtaustaa minulla ei kuitenkaan ollut ennen eCommerceProta, vaan aseinani olivat kova motivaatio ja lukuisia tunteja omaehtoista opiskelua.
Tärkeintä minulle eCommerceProssa oli se, että pääsi näyttämään oman kiinnostuksen ja oppimishalun ja -motivaation. Kykyjä ja motivaatiota on vaikea paperilla näyttää, ja kun käytännön kokemusta ei ole, niin on vaikea päästä mihinkään sisään näyttämään kyntensä.
Redland on yhteistyöyrityksenä ja nyt työpaikkana supermielenkiintoinen, energinen ja hauska. Ilmapiiri on tosi nuorekas ja positiivinen. Halusin mielelläni jäädä koulutusohjelman jälkeen, koska Redland sopii minulle kuin nenä päähän. Työnkuvaani kuuluu SEM- ja SEO-hommat, sivustoanalytiikka, digimarkkinointikanavien kuten Facebookin hallinnointi, jonkin verran ohjelmallista ostamista ja pian mahdollisesti markkinoinnin automaatiota. Otamme siis haltuun todella laajan kentän eri palveluita asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Koulutuspäivät käsittelivät paljon perusasioita esimerkiksi analytiikasta, SEM:ista ja SEO:sta. Koulutusohjelmaan valittujen pohjatiedon taso vaihteli, joten kovin syvällisesti ei kaikkeen tietenkään voi paneutua. Mutta pintaraapaisutkin aiheista olivat hyviä, ja ainahan sitä pystyy jonkin hyödyllisen niksin oppimaan. Kaikesta oli siis apua. Hyviä puhujia olisin monena päivänä voinut kuunnella toisenkin päivän.
Työskentelyn ohella relevanttien aiheiden opiskelussa myös korostui se, miten hyödyllistä on yhdistää teorian ja käytännön toimet aivan uusien asioiden oppimisessa. Joskus kouluttajilta pääsi kysymään tiukkoja kysymyksiä, joita oli työssä tullut vastaan ja toisaalla taas itse loistamaan eksperttinä toimistolla, jos joku aihe oli juuri käyty läpi koulutuksen kautta.
Luonnollisesti oppimismotivaatio nousee näkyvästi, kun puolen vuoden aikana ryhmän siteet tiivistyvät ja löytyy se yhteinen sävel, joka tekee lähitapaamisista mukavia jo pelkästään kuulumisten takia. Samassa veneessä kulkeneista saa tietysti myös roppakaupalla uusia kontakteja verkostoon uran jatkoa ajatellen.
Kaiken kaikkiaan, jos voisin matkustaa ajassa taaksepäin, käskisin nuorempaa itseäni laittamaan hakemuksen sisään koulutukseen välittömästi, kun tilanne sen sallii. Tästä ei opiskelun ja työelämän yhteen nitominen enää parane! Parasta on, ettei tämä matka pääty tähän, vaan avaa oven uuteen yritykseen ja työuralle mahtavien työkavereiden siivittämänä – huippukamaa!
eCommercePro toteutettiin keväällä 2018 yhteistyössä Verkkoteollisuus ry:n ja Googlen kanssa.
Marko Myller
Redland Oy