02.09.2020 — Koulutusohjelmat osallistujakokemukset

Jalka oven väliin digimarkkinoinnin tehtäviin – Johannes päätyi intohimonsa pariin

Kirjoittaja
Saranen Consulting

Tuore Growth Hacker Johannes Suni istuu Draivi Media Oy:n toimistolla Helsingin keskustassa. Johannes päätyi Draivi Medialle Sarasen, ELY-keskuksen ja TE-toimiston järjestämän eCommercePro rekrytoivan koulutusohjelman kautta. Opinnot eivät ole vielä ohi, mutta töitä on ehditty tehdä jo 4 kuukauden ajan. Hän päätyi hakeutumaan koulutukseen, koska halusi saada tradenomin tutkintoa vastaavaa työtä. Rekrytoivan koulutusohjelman kautta, yritysten kynnys ottaa harjoittelija laski huomattavasti.

Kysyimme Johannekselta, miten hän päätyi koulutukseen ja miten asiat ovat edenneet sen jälkeen.

Miten päädyit koulutusohjelmaan?

Valmistuin tradenomiksi vuonna 2016. Opiskelin rahoitusta ja markkinointia, mutta oman alan työpaikkaa opintojen päätyttyä ei tahtonut vain löytyä. Olin opiskelujeni aikana töissä varastolla, ja päädyinkin jäämään sinne joksikin aikaa valmistumiseni jälkeen, jotta pystyin maksamaan opintolainani.

Varastotöissä ei ollut suoranaisesti mitään vikaa, mutta intohimoni on aina ollut markkinoinnin parissa ja se oli koko ajan mielessä myös varastotöitä tehdessä. Varastotöistä päädyin töihin IT-tukeen, mutta huomasin nopeasti, ettei työ ollut ollenkaan sopiva minulle. Jättäydyin työttömäksi, koska ajattelin, että nyt on tehtävä jotain muutoksia, joilla pääsisin opintojani vastaavaan työhön. Tyttöystäväni suositteli minulle rekrytoivaa koulutusohjelmaa, jonka kautta saada jalkaa oven väliin digitaalisen markkinoinnin ja sisällöntuotannon työtehtäviin.

Luin Sarasen, ELY-keskuksen, TE-toimiston ja Googlen yhteistyössä järjestämästä eCommercePro-koulutusohjelmasta ja innostuin heti, koska koulutuksessa käytiin läpi minua kiinnostavia asioita. Lisäksi koulusta oli noin 4 vuotta aikaa, joten kertaamiselle oli todellakin tarvetta.

Rekrytoiva koulutusohjelma mahdollistaa työnantajille matalan kynnyksen rekrytointiin, ja olin todella iloinen, kun minut mätsättiin Draivi Medialle 6 kuukauden työharjoitteluun. Sain vihdoin tehdä työtä, josta pidän, ja jossa minulla on opittavaa sekä annettavaa.

Voin rehellisesti sanoa, että en luultavasti olisi saanut edes mahdollisuutta päästä yrittämään minkäänlaista markkinoinnin ja sisällöntuotannon työtä ilman tätä koulutusohjelmaa. Se mahdollisti unelmani toteutumisen, vaikka maailmassa vallitsi epätietoisuus koronaviruksen takia. Sanoisin, että koko matka on ollut Sarasen ja työnantajani takia viiden tähden kokonaisuus.

Miten työharjoittelun aloitus sujui?

Olin mentorini kanssa tiiviisti yhdessä. Sain aina apua tarvittaessa, ja heti ensimmäisestä päivästä lähtien sain oikeita työtehtäviä. Olinkin yllättynyt, kuinka paljon vastuuta sain. Pyrin olemaan harjoittelun aikana aktiivinen ja kyselemään paljon eri aiheista.

Kuten aiemmin mainitsin, niin yllätyin siitä, että sain heti tehdä ”oikeita” töitä, enkä ollut toimistolla vain tyhjänpanttina. Minulle tuli heti tunne, että työpaikka, jossa olen harjoittelussa, tarvitsee työntekijää ja haluan täyttää sen paikan.

Töissä pääsin heti opettelemaan muun muassa Google Analyticsiä, Google Adsiä ja muita työkaluja, joita koulutuksessa oli käyty. Pystyin hyödyntämään koulutuksesta saamia oppeja oikeissa työtilanteissa. Näin miten jotkin muutokset, esimerkiksi mainoksen tekstissä, vaikuttavat sen toimivuuteen.

Minkälaisia työtehtäviä olet päässyt tekemään?

Työtehtäviini kuuluu muun muassa Google- ja Facebook-markkinointi Draivi Median omistamiin verkkopalveluihin. Kaiken tekemäni markkinoinnin tavoitteena on tuoda lisää liidejä, myyntiä ja tulosta. Eli jokainen euro, jonka käytän mainontaan pitää saada takaisin moninkertaisesti. Tämä ei ole aivan helppoa, sillä toimiala, jolla tulosta yritetään saada aikaan, on varsin kilpailtu: lainat. Lisäksi olen kirjoittanut paljon sisältöä ja optimoinut sisältöjä verkkosivuille hakukonelöydettävyyttä ajatellen.

Työnkuvani on siis todella laaja ja voin rehellisesti sanoa, että opittavaa on vielä todella paljon. Olen päässyt tekemään digitaalista markkinointia myös Suomen ulkopuolella esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa. Tämä on tuonut omat haasteensa, mutta mielestäni on mukavaa, että töitä tehdessä oppii myös vierasta kieltä.

Eniten töissä pidän mainosten luomisesta ja niiden viilaamisesta. Mainoksia tehdessä saa käyttää luovuutta ja on mukava nähdä, mikäli jokin mainos onnistuu erinomaisesti. Myös sisällöntuotanto on mielestäni mukavaa, koska kirjotanhan vapaa-ajallani omaa blogiakin.

Rekrytoiva koulutusohjelma on tehokas työllistäjä

Rekrytoivan koulutusohjelman tavoitteena on työllistää ihmisiä tehokkaasti ja koulutuksen järjestäjät ovat selvillä oman ammattialansa työmahdollisuuksista. Koulutusohjelman kumppaniyritysten tarpeiden pohjalta tehdään koulutusohjelma, joka tukee niin yrityksiä, kuin työntekijöitäkin.

Koulutusohjelman osallistujat saavat laadukkaan asiantuntijakoulutuksen lisäksi erinomaisen mahdollisuuden työllistymiseen: Sarasen rekrytoiviin koulutusohjelmiin valituista keskimäärin 85 % työllistyy koulutusohjelman päätteeksi.

Yrityksellä ja työntekijällä on 6 kuukautta aikaa katsoa, miten yhteistyö luonnistuu. Mikäli yhteistyö on saumatonta ja työntekijä on juuri sitä, mitä työnantaja etsii, on työllistyminen todennäköistä.

Katso kaikki avoimet rekrytoivat koulutusohjelmat tästä!