Opas:
Rekrytoijan muistilista
Lataa Rekrytoijan muistilista – saat vinkkejä hyviin rekrykäytäntöihin
Harvassa yrityksessä rekrytointi on kenenkään ainoa työ, ja uuden työntekijän tarve voi hetkellisesti leväyttää HR:n tai rekrytoivan toimarin pakan täysin sekaisin. Onneksi rekrytarve on useimmiten ennakoitavissa, ja prosessikin pysyy ryhdissä, kun sen vaiheita seurataan muistilistan avulla.
Listan kolme tärkeintä tärppiä:
1. Panosta minimivaatimuksien määrittelyyn, älä täydelliseen osaamisyhdistelmään
Sataa yksityiskohtaista vaatimusta vastaava hakija on yhtä harvinainen kuin yksisarvinen – ja paperilla täydellinen hakija voi myös todellisuudessa liioitella kykyjään. Toisaalta ”toiveiden tynnyri” -tyyppinen työpaikkailmoitus karkottaa osaamiseensa ujommin suhtautuvia hakijoita aivan turhaan.
2. Käytä etsimisessä markkinoinnin työkalupakkia
Perinteisiä ilmoituksia ”näköalapaikoista” lukevat pääsääntöisesti ne, joilla on uuden työpaikan metsästys jo käynnissä. Työntekijöitä kannattaisi kuitenkin houkutella myös proaktiivisesti: saattaa olla, että joku on salaa unelmoinut teistä tai tarjolla olevasta roolista, ja on valmis vaihtamaan, kun poimii viestinne somefeedistään tai verkostonsa alustalta.
3. Viesti ahkerasti ja avoimesti
Rekrytointiviestintä on samalla yritysmielikuvan rakentamista – siis markkinointia. Hakijoille on hyvä kertoa heti, jos he eivät pääse jatkoon, ja viestin muotoiluun kannattaa panostaa. Osa hakijoista voi olla asiakkaitanne tai tulevia yhteistyökumppaneitanne.
Loput oivalliset vinkit löydät ladattavasta aineistosta.