Harvassa yrityksessä rekrytointi on kenenkään ainoa työ, ja uuden työntekijän tarve voi hetkellisesti leväyttää HR:n tai rekrytoivan toimarin pakan täysin sekaisin. Onneksi rekrytarve on useimmiten ennakoitavissa, ja prosessikin pysyy ryhdissä, kun sen vaiheita seurataan muistilistan avulla.
Sataa yksityiskohtaista vaatimusta vastaava hakija on yhtä harvinainen kuin yksisarvinen – ja paperilla täydellinen hakija voi myös todellisuudessa liioitella kykyjään. Toisaalta ”toiveiden tynnyri” -tyyppinen työpaikkailmoitus karkottaa osaamiseensa ujommin suhtautuvia hakijoita aivan turhaan.
Perinteisiä ilmoituksia ”näköalapaikoista” lukevat pääsääntöisesti ne, joilla on uuden työpaikan metsästys jo käynnissä. Työntekijöitä kannattaisi kuitenkin houkutella myös proaktiivisesti: saattaa olla, että joku on salaa unelmoinut teistä tai tarjolla olevasta roolista, ja on valmis vaihtamaan, kun poimii viestinne somefeedistään tai verkostonsa alustalta.
Rekrytointiviestintä on samalla yritysmielikuvan rakentamista – siis markkinointia. Hakijoille on hyvä kertoa heti, jos he eivät pääse jatkoon, ja viestin muotoiluun kannattaa panostaa. Osa hakijoista voi olla asiakkaitanne tai tulevia yhteistyökumppaneitanne.
Loput oivalliset vinkit löydät ladattavasta aineistosta.
Espoo
Tekniikantie 12 (Innopoli 1)
02150 Espoo
Jyväskylä
Vapaudenkatu 48-50 A
40100 Jyväskylä
Kuopio
Haapaniemenkatu 13
70110 Kuopio
Lappeenranta
Kievarinkatu 1
53100 Lappeenranta
Oulu
Alasintie 10 B (L.H. 3.3)
90400 Oulu
Seinäjoki
Kauppatori 1-3
60100 Seinäjoki
Tampere
Vuolteenkatu 2
33100 Tampere
Turku
Yliopistonkatu 29 B
20100 Turku
Vaasa
Rosteninkatu 1
65100 Vaasa
© Saranen Consulting 2024. Tietosuojaseloste.