Työpaikkailmoituksia lukiessa olet saattanut kummastella niiden sanavalintoja. Tehtävänimikkeet projektipäällikkö, konsultti ja asiakaspalvelija ovat yleisesti käytössä olevia nimikkeitä, joiden taakse kätkeytyy mitä erilaisempia tehtäviä!
Halusimme omalta osaltamme avata tarkemmin Customer Success Managerin tehtävänkuvaa meidän yrityksessämme.
Haastattelimme Uudenmaan alueen yhtä Customer Success Manageria, Nina Sarkkia. Kyselimme hänen ajatuksiaan omasta työstään ja nyt auki olevasta tehtävästä.
Q = Haastattelijan esittelemä kysymys
A= Ninan vastaus
Q: Kertoisitko yleisesti työnkuvastasi?
A: Lyhyesti voisi kuvailla, että Customer Success Managereiden tavoitteena on auttaa meidän hakijoitamme eteenpäin heidän työurillaan ja asiakasyrityksiä löytämään tulevaisuuden osaajia meidän rekrytoivien koulutusohjelmien avulla.
Q: Kuten mainitsitkin, työsi keskiössä on rekrytoivien koulutusohjelmien projektit. Kertoisitko hieman lisää niistä?
A: Pääsääntöisesti vuoden aikana Customer Success Managereilla on noin neljä projektia
Suunnittelemme uuden projektin tiimin kanssa jo ennen sen alkua. Jaamme vastuualueet, aikataulutamme projektin, teemme prospektointia ja suunnittelemme koulutussisällön. Tapaamme myös ihanan markkinointitiimimme, joiden vastuulla on huolehtia koulutusohjelman näkyvyydestä ja löydettävyydestä
Projektin alkuvaiheessa työtehtävät painottuvat vahvasti myyntiin. Otamme yhteyttä asiakasyrityksiin ja kartoitamme heidän tulevia resursointitarpeita.
Projektin edetessä ja koulutusohjelman haun alettua käymme tiimin kanssa hakemuksia läpi. Tutustumme hakijoihin haastatteluiden kautta ja alamme pohtimaan mihin hakija sopisi.
Hakuajan loppuvaiheella alkavat projektin kiireisimmät viikot, niin sanotut ”mätsiviikot”. Näiden viikkojen aikana esittelemme yrityksille hakijoita, sovimme haastatteluja ja solmimme sopimuksia hakijoiden ja yritysten välille.
Koulutusohjelman ajan olemme yritysten ja osallistujien tukena ja autamme heitä kaikissa mahdollisissa koulutusohjelmaan liittyvissä asioissa.
Työtehtävä on siis todella monipuolinen, joten tyypillistä työpäivää ei ole. Päivät vaihtelevat todella paljon, mikä myös osaltaan tekee työtehtävästä erittäin monipuolisen, innostavan ja haastavan.
Q: Minkä takia hakeuduit aikoinaan tehtävääsi?
A: Olin kuullut Sarasesta aikaisemmin ja olin perehtynyt yritykseen ennen rekrytointiprosessin aloittamista. Näin somessa Sarasen videoita ja niistä välittyi aivan mieletön fiilis! Mietin jo silloin, että haluan kyseiseen yritykseen töihin, sillä sen arvot vastasivat omia arvojani.
Q: Mikä on parasta työssäsi?
A: Työyhteisö, asiakkaat ja monipuolinen työnkuva ehdottomasti! Pääsen auttamaan ihmisiä. Projektit ja työpäivät ovat hyvin erilaisia keskenään. Joka päivä oppii jotain uutta ja omaa osaamistaan pääsee kehittämään jatkuvasti!
Q: Minkälaiset asiat ovat työssäsi haastavia?
A: Tilanteet vaihtuvat välillä erittäin nopeasti ja kaikkeen ei pysty itse vaikuttamaan. On pystyttävä reagoimaan muuttuviin tilanteisiin nopeallakin aikataululla. Näistä tilanteista kuitenkin selviää ratkaisukeskeisellä “can do” - asenteella sekä tiimityöllä. Sarasella et koskaan jää yksin, vaan kollegoilta saa aina apua tilanteessa kuin tilanteessa.
Q: Mainitse top3 asiaa, jotka tulevan työtoverisi tulisi hallita.
A: Koska työ on ajoittain erittäin hektistä, on kyettävä aikatauluttamaan ja priorisoimaan työtehtävät tehokkaasti. Teemme työtä erittäin tavoitteellisesti tiiminä, joten tiimityöskentelytaidot ovat myös erittäin tärkeitä.
Jos Customer Success Managerin työ kiinnostaa, seuraile avoimia työpaikkojamme tai jätä avoin hakemus!