Markkinamuutokset, osaamismurros, työelämän rakennemuutokset ja teknologisen kehityksen tuomat uudet vaatimukset synnyttävät monille yrityksille henkilöstöön liittyviä muutoshaasteita. Onneksi haastavistakin sopeuttamistilanteista voidaan selvitä hyvin, kunhan tilanteet hoidetaan vastuullisesti selkeitä askelmerkkejä seuraten.
Vaikka sopeuttamistilanteiden hoitaminen koskettaa koko organisaatiota, HR:n rooli korostuu näissä tilanteissa erityisesti. Vaativa tilanne tulisi pystyä hoitamaan kaikki osapuolet huomioiden, ja mielessä risteilee paljon kysymyksiä ja eri osapuolten näkökulmia: Miten tämä vaikuttaa yrityksen henkilöstöön? Miten muutostilanne tulee vaikuttamaan laajemmin organisaatiossa ja sen ulkopuolella? Miten luottamushenkilöt voivat olla HR:n tukena raskaissa tilanteissa, joissa saatetaan lomautusten lisäksi joutua myös irtisanomaan henkilöstöä? Entä miten tunnistaa ne työkykyriskit, jotka hoitamattomina johtavat mittaviin kustannuksiin?
Uusi HR:n opas kokoaa käytännön vinkkimme yt-neuvottelujen tueksi
Olemme julkaisseet uuden HR:lle suunnatun oppaan vastuullisten sopeuttamistilanteiden hoitamiseen. Vaikka jokainen muutostilanne on erilainen, tähän oppaaseen olemme koonneet asiantuntijoidemme ja asiakkaidemme vuosien varrella kerrytetyt opit.
Oppaassa kerromme erityisesti isojen sopeuttamistilanteiden näkökulmasta, miten läpiviet sopeuttamistilanteet sujuvasti, vastuullisesti ja henkilöstöä kunnioittaen. Lisäksi paneudumme liiketoiminnan jatkuvuudesta huolehtimiseen, muutostilanteiden jälkeiseen aikaan sekä siihen, miten yritys huolehtii seuraavan askeleen ottamisesta. Tavoitteenamme on ennen kaikkea antaa sinulle konkreettisia vinkkejä haastavaan tilanteeseen, sekä olla tukena ja kumppanisi muutoksessa. Voit ladata oppaan täältä.
Tässä artikkelissa nostamme esiin kolme keinoa, joita noudattamalla voit hoitaa sopeuttamistilanteen vastuullisesti.
1 Laadi huolellinen suunnitelma sopeuttamistilanteita varten
Hyvin hoidettu ja vastuullinen henkilöstön sopeuttamistilanne edellyttää huolellisesti laadittua suunnitelmaa sekä toimintaa, jossa otetaan huomioon kaikki osapuolet.
Vastuullisesti toimivassa yrityksessä suunnitelma on laadittu ennakkoon, minkä ansiosta se on käytettävissä heti sopeuttamistilanteen alusta lähtien. Suunnitelma toimii ohjenuorana ja kertoo, mitä muutostilanteessa tapahtuu ennen prosessia, sen aikana ja prosessin jälkeen.
Vaikka suunnitelman voi toteuttaa itse, ulkopuoliselle tuelle on usein tarvetta: kokenut muutoskumppani osaa esittää oikeanlaisia kysymyksiä ja antaa ratkaisuehdotuksia sekä tuoda keskusteluun laajempaa näkemystä työmarkkinoilta.
2 Kerro sisäisesti kaikesta, mistä voit – myös siitä, ettei kaikesta vielä voi puhua
Yhdenmukaisella ja johdonmukaisella viestinnällä on aivan keskeinen merkitys vastuullisen sopeuttamisprosessin läpiviennissä. Yt-neuvottelujen aikana työpaikalla on lähes poikkeuksetta pula tiedosta. Viestinnän haasteena on kuitenkin useimmin se, ettei mitään päätöksiä vielä ole tehty eikä niistä sen vuoksi voida kertoa.
Vastuullisesti ja ammattitaitoisesti toimiva HR ei kuitenkaan ole näissä tilanteissa hiljaa, vaan tukee henkilöstöä viestimällä aktiivisesti ja mahdollisimman läpinäkyvästi siitä, mistä neuvottelujen aikana on keskustelu ja mistä vaihtoehdoista on puhuttu. Vaikka konkreettista tiedotettavaa ei aluksi vielä olisikaan, on sekin hyvä sanoittaa.
3 Tue esihenkilöitä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa
Tue, auta ja opasta esihenkilöitä johtamaan muutostilannetta vastuullisesti. Kerro heille, miten yt-prosessin etenemisestä tulee viestiä sekä mitä he voivat ja eivät voi sanoa. Lisäksi sinun kannattaa jo valmiiksi tehdä omaan kalenteriisi tilaa esihenkilöiden kanssa käytäville yhteisille keskusteluille.
Myös mahdollisen vertaistuen järjestäminen on suotavaa: kutsu esihenkilöt koolle, jotta he pääsevät purkamaan tunteitaan ja oppimaan toisiltaan. Lisäksi esihenkilöitä on hyvä kannustaa huolehtimaan omasta jaksamisesta.
Lataamalla uuden HR:lle suunnatun oppaan saat käyttöösi kootut vinkkimme siihen, miten sopeuttamistilanteet viedään vastuullisesti läpi. Lisäksi kerromme, miten me Sarasella voimme tukea organisaatiotasi työuran haastavimmassa tilanteessa.